Kosmetikkjeden Lyko har gjeninnført «Google Automated Discounts» (GAD), et system som lar nettbutikker tilby dynamiske rabatter. Dette betyr at produkter kan være betydelig billigere ved kjøp via et Google-søk sammenlignet med direkte kjøp i Lykos nettbutikk, med eksempler som viser nesten 80 prosent prisforskjell. Tidligere ble GAD stoppet av Forbrukertilsynet i Norge og Sverige, som mente det brøt med regler om førpris.
Lyko-sjef Rickard Lyko og Google hevder nå at de har rettet opp i feilen, og at praksisen er lovlig. Blivakker-gründer Einar Øgrey Brandsdal er imidlertid sterkt uenig og mener Lyko fortsatt bryter loven.
Han peker også på andre praksiser, som en nedtellingstimer som nullstilles, og oppfordrer Forbrukertilsynet til å handle raskt. Blivakker har tidligere beregnet et inntektstap på opp mot 300 millioner kroner som følge av GAD.