Blivakker tar i bruk Google-verktøy tross tidligere kritikk
Blivakker, som tidligere kritiserte Google Automated Discounts (GAD), har nå begynt å teste ut verktøyet. Dette fører til at lojale kunder betaler mer direkte i nettbutikken enn de som søker via Google Shopping, noe som reiser spørsmål om prisstrategi og kundelojalitet.
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Blivakker har begynt å teste Google Automated Discounts (GAD) til tross for tidligere kritikk, noe som skaper prisvariasjoner
Sammendrag
Kosmetikkselskapet Blivakker, som tidligere har kritisert Google Automated Discounts (GAD) og ment det brøt med prisreglene, har nå begynt å teste ut verktøyet. Dette bekrefter gründer Einar Øgrey Brandsdal, og E24 har observert at en Burberry-parfyme koster 1559 kroner direkte i nettbutikken, men 1248 kroner via Google Shopping. Brandsdal hevder Blivakker nå bruker GAD lovlig etter at Google gjorde endringer, i motsetning til konkurrenten Lyko som han mener fortsatt bryter regler.
Blivakker har tapt anslagsvis 300 millioner kroner i omsetning på grunn av konkurrentenes bruk av GAD. Netthandelsekspert Karl Philip Lund påpeker at GAD straffer lojale kunder og lærer dem å søke via Google for laveste pris, noe Brandsdal er enig i. Han forklarer at de må henge med for ikke å tape over 50 prosent av ordrene som kommer fra Google.
Brandsdal håper likevel ikke GAD er kommet for å bli, og tester det kun i en periode. Amazon har nylig trukket seg fra Google Shopping, noe Brandsdal mener kan skyldes at de ikke ville være med på den «evige karusellen med bare lavere og lavere priser».
Nøkkelentiteter
Einar Øgrey Brandsdal
Karl Philip Lund
Blivakker
Forbrukertilsynet
Lyko
E24