e24
Alarmgiganter betaler opptil 10.000 kroner for å vinne kunder
Store alarmselskaper som Sector Alarm og Verisure betaler betydelige summer for å vinne tilbake kunder de har mistet til konkurrenter. Praksisen kritiseres som "rovprising" av eksperter, og utfordrerne mener det er et forsøk på å kvele konkurranse.
1 dag siden
4 min lesetid
Kort oppsummert
- Store alarmselskaper som Sector Alarm og Verisure betaler opptil 10.000 kroner for å vinne tilbake kunder fra konkurrenten Homely.
Homely-gründer Nadir Nalbant anklager Sector Alarm og Verisure for «skittent spill» for å hindre nye aktører i alarmmarkedet. E24 har dokumentasjon på at selskapene tilbyr lav månedspris, gratis tjeneste i opptil et halvt år, og dekker bruddgebyr på opptil 10. 000 kroner for å vinne tilbake kunder fra Homely.
Professor Christian Riis ved BI karakteriserer praksisen som «rovprising», der selskaper bevisst taper penger for å presse ut konkurrenter. Han mener dette indikerer en rettet aksjon mot Homely. Sector Alarm og Verisure, som kontrollerer rundt 90 prosent av det norske alarmmarkedet, avviser påstandene og hevder de følger lover og regler.
Konkurransetilsynet, som tidligere har bøtelagt selskapene for ulovlig samarbeid, har nå et nytt verktøy som tillater inngripen i markeder med konkurranseproblemer, selv uten direkte lovbrudd. Alarmbransjen er nevnt som et aktuelt marked for dette verktøyet.
Nadir Nalbant
Philip Myhre
Christian Riis
Ricky Sookermany
Silje Ramm
Homely
Sector Alarm
Verisure
E24
BI
Konkurransetilsynet
Norge
Sola
Europa
Latin-Amerika