Kosmetikkonsernet Brandsdal Group, eieren av Blivakker, økte omsetningen i fjor, men opplevde samtidig et fall i lønnsomheten. Blivakker-sjef Kolbjørn Ertzeid forklarer dette med økte innkjøpspriser, avvikling av nettbutikken Netthandelen, og betydelige tap knyttet til Googles nye AI-verktøy, Google Automated Discounts (GAD). Blivakker beregner å ha tapt 300 millioner kroner i omsetning fordi de valgte å ikke bruke GAD, da de mente det var ulovlig.
Forbrukertilsynet konkluderte i mars med at nettbutikker som bruker GAD ikke viser korrekt førpris. Ertzeid kritiserer tilsynet for manglende straff mot konkurrenter og mener de mangler ressurser og kompetanse til å følge med på teknologiutviklingen.
Underdirektør Marit Evensen i Forbrukertilsynet avviser kritikken. Blivakker satser nå også stort på fysiske butikker, med en betydelig økning i fysisk omsetning i fjor og planer om videre ekspansjon, inkludert i Finland.