
Matbutikker selger flere planter: Færre gartnerier i Norge
Norske dagligvarebutikker har i økende grad begynt å selge hageplanter, noe som skaper utfordringer for tradisjonelle gartnerier og hagesentre. Denne utviklingen fører til færre spesialiserte butikker og reiser spørsmål om fagkunnskap og prispress i bransjen.
Kort oppsummert
- Dagligvarebutikker selger stadig mer hageplanter, noe som utfordrer tradisjonelle gartnerier og hagesentre.
Norske dagligvarebutikker, som Rema 1000 og Coop, har i økende grad utvidet sitt sortiment til å inkludere hageplanter og prydbusker, noe som gjør dem til små minigartnerier. Denne trenden har ført til en drastisk nedgang i antall tradisjonelle gartnerier og jordbruksbedrifter som produserer blomster, ifølge Norsk Gartnerforbund.
Store aktører som Plantasjen har merket den økte konkurransen, spesielt på sesongvarer, og måtte legge ned 14 butikker i fjor. Mens kunder setter pris på tilgjengelighet og pris, uttrykker Gartnerforbundet bekymring for tap av fagkunnskap og prispress som gjør det vanskeligere å drive gartneri.
Dagligvarekjedene svarer med å tilby kurs for ansatte for å sikre bedre plantestell, og fremhever kundenes etterspørsel og tilgjengelighet som drivkraften bak satsingen.
Siv Iren Sørensen-Moe
Hege M. Myhre
Knut Lutnæs
Pia Mellbye
Norsk Gartnerforbund
Rema 1000
Plantasjen
Coop
Statistisk sentralbyrå
Bodø
Norge