
Debatt om prisforskjeller på ost og butikkenes egne merkevarer
En debatt om prisforskjeller mellom dagligvarekjedenes egne merkevarer og etablerte leverandørers produkter pågår. Kritikere mener forbrukere villedes, mens kjedene forsvarer praksisen.
Kort oppsummert
- Kritikere mener dagligvarekjedenes egne merkevarer (EMV) villeder forbrukere ved å være dyrere enn etablerte merkevarer, selv med importerte råvarer.
Samfunnsdebattant Anders Nordstad og leder i Norsk Bonde- og Småbrukarlag, Tor Jacob Solberg, kritiserer dagligvarekjedenes egne merkevarer (EMV). De reagerer på at EMV, som er ment å være billigere, i noen tilfeller er dyrere enn etablerte merkevarer, selv når EMV bruker importerte råvarer, som Coops gräddost laget med melk fra Danmark.
De mener forbrukere villedes og at kjedene utnytter at folk ikke sjekker priser nøye. Økt salg av lokalmat tolkes som en protest mot kjedene.
Coop Norge SA, ved Harald Kristiansen, avviser kritikken og hevder EMV bidrar til større utvalg og konkurranse. Han sier EMV vanligvis er billigere, men at kampanjer eller prispress kan føre til unntak, og at Coop merker varer med opprinnelse for å veilede forbrukere.
Anders Nordstad
Tor Jacob Solberg
Harald Kristiansen
Norsk Bonde- og Småbrukarlag
Coop
Tine
Kiwi
NorgesGruppen
Rema 1000
Konkurransetilsynet
Forbrukerrådet
Coop Norge SA
Samfunnsøkonomisk analyse
NFD
Norge
Danmark