Anders Nordstad, tidligere kornhandler og nå samfunnsdebattant, kritiserer i et foredrag dagligvarekjedene Kiwi, Rema og Norgesgruppen for å ha for stor makt over det norske matsystemet. Han mener de kontrollerer verdikjeden, presser priser og reduserer kvaliteten.
Nordstad foreslår reguleringer for å åpne markedet og gi kjøpmennene større frihet, med paralleller til mobilmarkedet.
Norgesgruppen svarer at de har en god dialog med Nordstad og ser ham som en vaktbikkje for dagligvarebransjen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Artikkelen kritiserer NRK for tidligere manglende fokus på dagligvarekjedenes profitt, men anerkjenner at «Debatten» nylig har satt søkelys på temaet. Det hevdes at norske forbrukere betaler for mye for mat, med unntak av enkelte kampanjevarer. Finansministeren fremstilles som lite oppdatert på dagligvarepriser. NorgesGruppen, som eier Kiwi, beskyldes for store prisøkninger kombinert med villedende reklame. Skribenten argumenterer for at NorgesGruppen burde utvise moderasjon for å bidra til lavere inflasjon og potensielt rentekutt.
8 dager siden
Forslag om å splitte opp de store dagligvarekjedene i Norge for å øke konkurransen og redusere matprisene har fått bred støtte i befolkningen. BI-professor Per Ingar Olsen advarer imidlertid mot dette tiltaket og mener det vil føre til dyrere mat. Han forklarer at dagligvaremarkedet er tett integrert med eierskap i innkjøpsorganisasjoner, grossister, lagre og leverandører, noe som gjør en oppsplitting kostbar og ineffektiv. Olsen påpeker at dagens system har utviklet seg over tid med myndighetenes godkjennelse, og at kjedene har sterk kontroll over leverandørindustrien. Han mener at andre tiltak, som å redusere tollsatser, kan være mer effektive for å senke prisene. Et norsk EU-medlemskap kan også øke konkurransen ved å åpne markedet for utenlandske aktører. Olsen understreker at dagens situasjon gir de store kjedene liten grunn til å endre prisnivået, og at oppsplitting ikke nødvendigvis vil gi lavere priser.
1 måned siden
Rema 1000-eier Ole Robert Reitan kritiserer dagens prissystem i dagligvarebransjen i en episode av E24-podkasten «Stopp Verden». Han mener systemet, preget av kryss-subsidiering og tilbudsjakt, er dysfunksjonelt og at VG sin matbørs har bidratt til dette. Dette fører til uforutsigbare priser, hvor populære varer selges under kostpris, og butikkene går tomme for tilbudsvarer. Reitan ønsker mer effektive og forutsigbare verdikjeder fra produsent til butikk for å sikre jevn vareflyt og redusere prisene for forbrukerne.
23 dager siden
Rødt har fremmet et forslag i Stortinget om å splitte opp store dagligvarekjeder som Norgesgruppen (Kiwi) og Rema 1000. Partiet mener dette vil redusere matprisene og øke konkurransen i markedet, da de store kjedene kontrollerer store deler av verdikjeden. Forslaget har støtte i en fersk meningsmåling. Høyre advarer mot forslaget og mener det kan føre til høyere priser. Rødt på sin side mener at dagens situasjon fører til at bønder, ansatte og kunder taper på dagens system.
1 måned siden
SV tar til orde for å splitte opp dagligvaregiganter som Norgesgruppen og Reitan for å redusere matvareprisene. Kari Elisabeth Kaski mener manglende konkurranse er hovedårsaken til høye priser og vil gi Konkurransetilsynet myndighet til å bryte opp selskapene. SV foreslår også å senke terskelen for dominerende aktører. Handelsorganisasjonen Virke mener derimot at størrelse er en fordel for effektiv logistikk.
1 måned siden
Senterpartiets Geir Pollestad ønsker å tvinge dagligvarebutikker til å oppgi hva en vare kostet for ett år siden, for å gi forbrukerne bedre innsikt i prisutviklingen og avsløre skjulte prisøkninger. Pollestad kritiserer dagligvarekjedene for å markedsføre seg som prispressere, samtidig som matprisene stiger. Han mener at de som eier dagligvarekjedene tjener mest på de økte prisene. Forslaget kommer som en reaksjon på den kraftige prisveksten på matvarer det siste året, hvor enkelte produkter, som sjokolade, har hatt en spesielt stor økning.
1 måned siden
Rema 1000-eier Ole Robert Reitan kritiserer butikkenes bruk av tilbud og mener det ikke fører til lavere totalpriser på matvarer. Han hevder at VGs matbørs har bidratt til å forsterke priskonkurransen, noe som har ført til store prisvariasjoner på enkelte produkter. Reitan mener at reelt lavere priser kun kan oppnås gjennom effektivisering av hele verdikjeden.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer de høye matprisene i Norge og etterlyser en forklaring fra matvarekjedene om hvordan de fastsetter priser og tilbud. Prisene har steget kraftig de siste årene, og Konkurransetilsynet har bøtelagt flere kjeder for ulovlig prissamarbeid. Forfatteren hevder at matbutikkene bruker lokkepriser og villedende tilbud for å lure kundene, og at de konkurrerer mer om medlemsprogrammer enn om å tilby lave priser. Det understrekes at sunn mat bør være tilgjengelig og rimelig for alle, og at dagens situasjon bidrar til usunne kostholdsvalg.
4 måneder siden
KrF kritiserer dagligvarebutikkene for priskrig på juleøl, der priser har falt ned mot 18,60 kroner per halvliter. De mener dette er uansvarlig og ikke tar hensyn til barn. Unge Høyre forsvarer priskrigen, og mener det er positivt for folk med stram økonomi. De mener også at butikkene må få lov til å sette ned prisene på øl, på lik linje med andre varer. Rødt-politiker Mímir Kristjánsson, kjent som en ølhund, advarer også mot priskrigen. Han mener at alkohol bør koste litt, og at butikkene bruker priskrigen for å lokke kunder til å kjøpe andre varer.
3 måneder siden
En artikkel i DinSide undersøker hvorfor Big One frossenpizza er billigere i Sverige enn i Norge. Dagligvareinfluenser Anders Nordstad hevder at prisforskjellen ikke skyldes landbrukspolitikk, men markedets betalingsvilje og merkevarestyrke. Han mener lavere kjøpekraft og svakere merkevare i Sverige fører til lavere pris. Økonom Odd Gisholt tror derimot at prisforskjellen skyldes store innkjøp og lavere avgifter i Sverige, og mener importvernet gjør norske landbruksprodukter for dyre. Orkla Foods Norge opplyser at det er kjedene, og ikke leverandørene, som bestemmer prisene.
1 måned siden
Forbrukerrådet kritiserer butikkene for manglende tydelighet rundt kilo- og literpriser, og mener de bryter prisopplysningsforskriften. Jurist Thomas Iversen påpeker at salgspris og enhetspris skal være like tydelige. Dagligvarekjedene Kiwi, Coop og Rema 1000 svarer at de følger regelverket så godt de kan, men at plassmangel på etikettene er en utfordring. Iversen advarer mot å presse grensene for langt, da det kan føre til ytterligere regulering.
1 måned siden
Konkurransetilsynet mener toll på mat er det største hinderet for bedre konkurranse i dagligvaremarkedet, og oppfordrer politikerne til å vurdere justeringer. De mener at tollmurene ikke bare beskytter bøndene, men også leverandører og dagligvarekjeder fra konkurranse utenfra. Senterpartiets Geir Pollestad kritiserer tilsynet for å blande seg inn i politikk, og mener matproduksjon også handler om sikkerhet og beredskap. Konkurransetilsynet understreker at det er deres jobb å gi råd for å bedre konkurransen, og at importvern påvirker hele dagligvaremarkedet.
1 måned siden
Frps Hans Andreas Limi reagerer på den overraskende høye prisveksten i februar, som gjør det vanskeligere for Norges Bank å kutte renten. Han mener regjeringen ikke har kontroll over prisveksten, spesielt på matvarer. Limi foreslår å halvere matmomsen, redusere drivstoffavgiftene og forbedre strømstøtteordningen for å bøte på situasjonen. Han kritiserer regjeringen for å love bedre tider uten å levere, og mener vanlige forbrukere sliter med høye priser på mat, drivstoff og strøm.
27 dager siden
Artikkelen argumenterer for at Vinmonopolet bør være en modell for salg av dagligvarer, og fremhever at dagligvarebransjen utnytter både forbrukere og bønder. Forfatteren kritiserer Trygve Hegnar og Gunnar Stavrum for manglende forståelse for bønders arbeid og inntekt. Stavrum anklages for å feilinformere om forfatterens forskning. Artikkelen hevder at Vinmonopolet motbeviser markedsteorien om lavere priser og bedre service, og at et transparent utsalg med fokus på kvalitet og forbrukere er ønskelig. Forfatteren mener misbruk av markedsmakt er vanlig, og at Konkurransetilsynet svikter. Journalister oppfordres til å undersøke økonomien i landbruket.
4 måneder siden
Priskrigen i dagligvarebransjen har ført til at tynnribbe nå selges billigere enn hundemat. Lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 selger ribbe for 44,90 kr per kilo, noe som er under innkjøpspris. Dette er positivt for de med dårlig råd, men kan føre til overforbruk og matsvinn. Enkelte mener at hyppige tilbud er et problem og at jevne priser ville vært bedre. Dagligvarekjedene selv bekrefter at de selger ribbe med tap for å lokke kunder. De oppfordrer likevel kundene til å ikke handle mer enn de trenger.