Prisene på matvarer hos Kiwi og Rema har steget kraftig det siste året, samtidig som dagligvarekjedenes innkjøpspriser fra næringsmiddelindustrien kun har økt marginalt. Denne uvanlige utviklingen overrasker eksperter, som mener svak konkurranse i markedet kan være en viktig årsak.
Dagligvarekjedene selv forklarer prisøkningen med et uvanlig prisfall i februar i fjor, samt tidlige påskekampanjer.
Det antydes at Konkurransetilsynet bør vurdere å gjennomføre hyppigere marginundersøkelser for å få bedre innsikt i prisutviklingen i dagligvaremarkedet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En prissjekk hos Kiwi og Rema 1000 viser at prisene på flere dagligvarer har økt betydelig siden oktober. Varer som gulost, syltetøy og leverpostei har økt med rundt 20 prosent, mens andre varer som servelat, bacon og hvetemel har hatt prisøkninger på mellom 40 og 50 prosent. Eksperter er overrasket over de store økningene og finner det vanskelig å forklare dem med økte råvarepriser alene. Dagligvarekjedene forklarer prisøkningene med tidligere kampanjer og endringer i råvarepriser. En annen mulig forklaring er strategisk prising, der prisene justeres for å lokke kunder med tilbud.
1 måned siden
En ny prisøkning på matvarer er ventet i mars, og eksperter anslår en økning på over 10 prosent sammenlignet med fjoråret. Dette skyldes blant annet at påsken faller i april i år. Dagligvarekjedene anklages for å utnytte situasjonen til å øke sine marginer etter tidligere priskutt. Konkurransen i dagligvaremarkedet er for dårlig, ifølge Konkurransetilsynet. Enkelte forbrukere merker prisøkningene godt og vurderer å handle i Sverige for å spare penger. Eksperter tror ikke prisene vil stige mye mer etter mars, men forventer heller ingen nedgang.
2 måneder siden
En fersk pristest fra Nettavisen viser at dagligvareprisene har steget kraftig de siste seks månedene. Kaffe, tran og kjøttpålegg er blant produktene som har hatt størst prisøkning. Rema 1000 er marginalt billigere enn Extra og Kiwi i testen, men Forbrukerrådet påpeker at prisforskjellene er så små at det lønner seg å følge med på tilbud. De mener også at den manglende priskonkurransen tyder på et usunt marked, og oppfordrer forbrukerne til å være utro og handle der det er billigst.
14 dager siden
I påsken lokker butikkene med tilbud på typiske påskevarer som sjokolade, appelsiner og pølser, ofte med tap. Kunder opplever likevel at den totale summen i kassen blir høy. En økonomiprofessor forklarer at butikkene tjener på at kundene kommer inn i butikken og handler andre varer. Matprisene har steget betydelig mer enn lønningene det siste året, noe kundene merker godt. Kiwi melder om rekordhandel i påsken, spesielt på frukt og grønt. Næringsministeren har varslet tiltak etter påske for å styrke konkurransen i dagligvarebransjen, som domineres av tre store kjeder.
4 dager siden
Prisen på den populære tursjokoladen Kvikk Lunsj har skutt i været etter påske. Dette skaper reaksjoner blant kunder og reiser spørsmål om dagligvarekjedenes prisstrategier.
3 måneder siden
Matprisene i Norge har økt betydelig mer enn i Sverige det siste året. Landbruksminister Geir Pollestad mener dagligvarekjedene er ansvarlige for de høye prisene og ønsker bedre konkurranse i bransjen. Han peker på at prisene på fisk og grønnsaker har hatt en spesielt dårlig utvikling i Norge sammenlignet med Sverige. Bransjeorganisasjonen Virke mener derimot at Pollestads egen landbrukspolitikk, med økt toll på importerte varer, bidrar til de høye prisene. De viser også til at Konkurransetilsynet ikke har funnet bevis for at dagligvarekjedene har økt sine marginer. Pollestad mener forbrukere og bønder har en felles interesse av å redusere dagligvarekjedenes makt, mens Virke mener at leverandørmakten bør kartlegges.
3 måneder siden
En ny pristest fra Nettavisen viser at prisene hos Kiwi og Rema 1000 spriker mer enn før, etter at de ble pålagt å fjerne prisjegere. Tidligere hadde kjedene nesten identiske priser på de fleste varer, men nå er det kun litt over halvparten av varene som har samme pris. Samtidig har prisene på et utvalg varer økt med over 7% på tre måneder. Professor Bent Sofus Tranøy mener dette er overraskende, da det er stikk motsatt av hva som var forventet. Konkurransetilsynet står fast ved at det var riktig å stoppe prisjegersamarbeidet, selv om prisene har økt. Dagligvarekjedene forklarer prisøkningen med at noen varer var på tilbud tidligere.
1 måned siden
Prisene på en rekke matvarer i Norge har steget markant det siste halvåret, noe som har utløst en debatt om matvarepriser. En matblogger anklager matvarekjedene for å manipulere prisene for å skjule de faktiske kostnadene, mens lederen for Norsk Bonde- og Småbrukarlag hevder at problemet ligger i samfunnets inntektsfordeling. Regjeringen forsikrer at de arbeider med å stabilisere prisene, samtidig som Rema 1000 fremhever at dagligvarekjedene har relativt lave marginer sammenlignet med andre bransjer.
1 måned siden
VG har undersøkt prisøkninger på matvarer og funnet at flere basisvarer har blitt betydelig dyrere det siste halvåret. Hvetemel har økt mest, med over 50 prosent. Rema 1000 forklarer økningene med tidligere kampanjer og leverandørpriser, mens en professor mener prissjekker og prisvinduer påvirker. Felleskjøpet Agri stiller spørsmål ved melprisens økning sett opp mot norske råvarepriser. Økte matvarepriser bidrar til inflasjon, som påvirker rentenivået.
20 dager siden
Matvareprisene fortsetter å stige og bidrar til den generelle inflasjonen. Sammenlignet med mars i fjor har prisene økt med 8,7 prosent. Selv om påsken bidro til en heftig priskrig, er sjokolade, oljer og kaffe blant varene med størst prisvekst. Kokesjokolade har økt med 50 prosent og spisesjokolade med 35 prosent. Den overraskende høye inflasjonen bidro til at Norges Bank ikke reduserte renten. Eksperter forventer at prisveksten vil fortsette å være høyere enn ønsket av sentralbanken, på grunn av prispress fra import og kommende lønns- og jordbruksoppgjør.
1 måned siden
Norge har opplevd en av de høyeste matprisøkningene i Europa, viser ferske tall. Fra februar i fjor til februar i år har prisene økt med 7,36 prosent. Ifølge eksperter skyldes dette økte importpriser, en svakere krone og muligens økte marginer hos dagligvarekjedene. En spesiell situasjon i februar i fjor, da prisene falt, bidrar også til den kraftige økningen. Selv om situasjonen er alvorlig, forventes en utjevning av prisene fremover, med en mulig nedgang i forbindelse med priskrig før påsken.
13 dager siden
En rapport fra Konkurransetilsynet viser at dagligvarekjedene i Norge har stadig større inntjening, samtidig som prisene for forbrukerne øker. Konkurransetilsynet mener at avkastningen er høyere enn forventet i et marked med få etableringshindringer og hard konkurranse, og at etableringshindringene må reduseres. I 2024 ble Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 bøtelagt for ulovlig prissamarbeid. Rema 1000 har økt sine markedsandeler mest, mens NorgesGruppen har hatt størst reduksjon. Lavprissegmentet har hatt størst økning i omsetning, og Kiwi er nå den største lavpriskjeden.
20 dager siden
Norske matvarer har opplevd en prisstigning på 8,7 prosent de siste 12 månedene, ifølge SSB. Kokesjokolade, melis og spisesjokolade har hatt de største prisøkningene. Matvareekspert Ivar Pettersen i Alo Analyse mener prisveksten kan virke urovekkende, men forventer en hyggeligere utvikling fremover. Økte kakaopriser internasjonalt påvirker sjokoladeprisene, mens årsaken til økningen i ketchup- og sennepspriser er sammensatt og trolig knyttet til få tilbydere. Egg har også hatt en kraftig prisøkning, delvis grunnet økt etterspørsel og sykdomsutbrudd i Europa, men eksperten mener økningen er større enn forventet.
20 dager siden
Prisene på mat og drikke økte med 8,7 prosent fra mars i fjor til mars i år, ifølge SSB. Den høye prisveksten skyldes delvis påsken, som i fjor falt i mars og medførte et prisfall. Sjokolade, oljer og kaffe har hatt den største prisveksten. Den overraskende sterke inflasjonen bidro til at Norges Bank valgte å ikke sette ned renten. DNBs sjeføkonom mener matprisene overrasket sentralbanksjefen. Bransjeveteran Ivar Pettersen tror prisveksten vil fortsette å ligge høyere enn ønsket av Norges Bank, men at den årlige veksten vil begrenses til under fire prosent.
2 måneder siden
Kiwi får kritikk for å markedsføre grillpølser med slagordet «Gjør hverdagen billigere», selv om prisen har økt betraktelig det siste året. Kunder reagerer på prisøkningen, som er på over 17 prosent siden februar i fjor. Kiwi forklarer prisstigningen med økte innkjøpspriser og viser til fjorårets påskekampanje. Samtidig tilbyr konkurrenter som Obs pølser til en lavere pris. Kiwi hevder å ha den laveste prisen i lavprismarkedet, men både Extra og Rema 1000 har samme pris.