Kiwi får kritikk for å markedsføre grillpølser med slagordet «Gjør hverdagen billigere», selv om prisen har økt betraktelig det siste året. Kunder reagerer på prisøkningen, som er på over 17 prosent siden februar i fjor.
Kiwi forklarer prisstigningen med økte innkjøpspriser og viser til fjorårets påskekampanje. Samtidig tilbyr konkurrenter som Obs pølser til en lavere pris.
Kiwi hevder å ha den laveste prisen i lavprismarkedet, men både Extra og Rema 1000 har samme pris.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Kiwi kritiseres for å markedsføre grillpølser som «billig» til tross for at Bunnpris har en betydelig lavere pris på samme produkt. Bloggeren «Gjerrigknarken» Nikolaisen kaller markedsføringen «småfrekt» og latterliggjør Kiwis prisløfte. Kiwi svarer at det er en god kampanjepris og at de ikke matcher alle kortvarige tilbud fra konkurrenter. Nikolaisen har også kåret ukens beste tilbud, der Bunnpris og Meny utmerker seg med gode priser på smør, frukt, kyllingfilet, ost og pizza.
1 måned siden
Kiwi får kritikk for å reklamere med et tilbud på kyllingfilet som viser seg å være betydelig dyrere enn konkurrenten Bunnpris. En blogger påpeker at Kiwi, til tross for å hevde å presse prisene, ikke tilbyr den billigste kyllingen. Kiwi forsvarer seg med at deres kampanje varer over en lengre periode, og at de ikke matcher kortvarige tilbud fra mindre supermarkeder. Kritikken går ut på at dette undergraver tilliten til Kiwis løfte om å være billigst.
25 dager siden
Rema 1000 anklages for å selge dyrere ost under sitt eget «billig»-merke Prima enn merkevaren Synnøve Finden, noe «Gjerrigknarken» omtaler som et løftebrudd. Kritikken går ut på at kundene forventer at Prima alltid skal være det billigste alternativet. Rema 1000 forklarer at prisendringen skyldes et påskekutt på Synnøve Finden-osten, men justerte prisen etter å ha blitt kontaktet av pressen. Konkurrenten Kiwi fremheves for sin strategi om å justere prisene på egne billigmerker for å sikre at de alltid er billigst. Dette er ikke første gang Rema 1000 får kritikk for prisingen av sine billigmerker.
1 måned siden
En pristest utført av Nettavisen viser at First Price-varer hos Kiwi har hatt store prisøkninger de siste årene. Spesielt fiskeprodukter som fiskeboller, fiskekaker og laks har økt kraftig, i noen tilfeller over 40 prosent. Bloggeren «Gjerrigknarken» mener Kiwi utnytter kundenes tillit ved å øke prisene gradvis. Samtidig oppnår NorgesGruppen, som eier Kiwi, rekordresultater. En pensjonist forteller at hun merker prisøkningene godt. Kiwi begrunner prisøkningene med økte kostnader i verdikjeden og den svake kronen, men hevder at First Price fortsatt tilbyr billige middager.
1 måned siden
Prisene på matvarer hos Kiwi og Rema har steget kraftig det siste året, samtidig som dagligvarekjedenes innkjøpspriser fra næringsmiddelindustrien kun har økt marginalt. Denne uvanlige utviklingen overrasker eksperter, som mener svak konkurranse i markedet kan være en viktig årsak. Dagligvarekjedene selv forklarer prisøkningen med et uvanlig prisfall i februar i fjor, samt tidlige påskekampanjer. Det antydes at Konkurransetilsynet bør vurdere å gjennomføre hyppigere marginundersøkelser for å få bedre innsikt i prisutviklingen i dagligvaremarkedet.
4 dager siden
Prisen på den populære tursjokoladen Kvikk Lunsj har skutt i været etter påske. Dette skaper reaksjoner blant kunder og reiser spørsmål om dagligvarekjedenes prisstrategier.
1 måned siden
Kiwi har en uvanlig prising på Kvikk Lunsj før påske, hvor tre sjokolader koster mindre enn én. Kiwi forklarer at trepakningen er en spesielt konkurranseutsatt vare i påsken. Forbrukerrådet mener dette er en bevisst strategi for å øke volumet, og at butikkene bruker flere triks for å få folk til å kjøpe mer. Kiwi justerer prisen på enkelpakningen og avviser påstander om at de øker prisene før de setter dem ned igjen. NorgesGruppen, som eier Kiwi, har et betydelig overskudd.
4 måneder siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra har startet en priskrig på juleøl, med priser så lave som 25 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Dette har ført til kritikk fra blant annet Actis, som mener at lave priser på alkohol kan føre til økt konsum og utfordringer for familier i julen. Samtidig har kjedene også redusert prisene på alkoholfrie alternativer, med opptil 72 prosent prisreduksjon på enkelte produkter. Feilprising i butikkene har blitt rapportert, men kjedene forklarer dette med høyt salgstrykk og hyppige prisjusteringer. Kjedene forsvarer prisreduksjonene som en del av konkurransen i dagligvaremarkedet.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer NRK for tidligere manglende fokus på dagligvarekjedenes profitt, men anerkjenner at «Debatten» nylig har satt søkelys på temaet. Det hevdes at norske forbrukere betaler for mye for mat, med unntak av enkelte kampanjevarer. Finansministeren fremstilles som lite oppdatert på dagligvarepriser. NorgesGruppen, som eier Kiwi, beskyldes for store prisøkninger kombinert med villedende reklame. Skribenten argumenterer for at NorgesGruppen burde utvise moderasjon for å bidra til lavere inflasjon og potensielt rentekutt.
4 måneder siden
Priskrigen i dagligvarebransjen har ført til at tynnribbe nå selges billigere enn hundemat. Lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 selger ribbe for 44,90 kr per kilo, noe som er under innkjøpspris. Dette er positivt for de med dårlig råd, men kan føre til overforbruk og matsvinn. Enkelte mener at hyppige tilbud er et problem og at jevne priser ville vært bedre. Dagligvarekjedene selv bekrefter at de selger ribbe med tap for å lokke kunder. De oppfordrer likevel kundene til å ikke handle mer enn de trenger.
1 måned siden
Kjøttprisene i butikk har steget kraftig de siste tre årene, mens bøndenes betaling har økt minimalt. Dette har ført til frustrasjon blant bønder og kunder, som føler seg urettferdig behandlet. Bondelagsleder Olav Håkon Ulfsnes kritiserer butikkjedene for å beholde priskutt selv og øke prisene ytterligere. Virke, som representerer dagligvarekjedene, avviser kritikken og peker på økte kostnader i hele verdikjeden, fra transport til emballasje. Ulfsnes mener dagens situasjon er uakseptabel og at kjedene har for stor makt, og viser til konkurransen fra Normal som en mulig årsak til at kjøttprisene har økt.
1 måned siden
REMA 1000 har startet årets påskepriskrig ved å kutte prisene på over 40 påskevarer. Extra svarer umiddelbart med egne priskutt på populære varer som Kvikk Lunsj og grillpølser. Kiwi forsikrer at de vil ha de laveste prisene og følger nøye med på konkurrentene sine. Dagligvarekjedene konkurrerer om å tilby de beste tilbudene til kundene i forkant av påsken, og forventer at kundene setter pris på priskrigen.
20 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
18 dager siden
Artikkelen undersøker priskonkurransen på frukt og grønt mellom Kiwi, Rema 1000 og Extra. En pristest utført av TV 2 hjelper deg viser at Kiwi er billigst, særlig med sin Kiwi Pluss-bonus. Eksperter som «Gjerrigknarken» kritiserer bonusordningene for å være kompliserte og forvirrende for kundene, og mener de er utspekulerte måter å øke lojalitet og omsetning på. Forbrukerrådet er også skeptisk. Dagligvarekjedene forsvarer ordningene med at kundene setter pris på dem, og at salget av frukt og grønt har økt betraktelig.
20 dager siden
Kiwi er billigere enn Rema 1000 på flere påskevarer, ifølge en pristest utført av Nettavisen. Testen viser at Kiwi i snitt er 30 prosent billigere på seks identiske produkter fra Nidar og Freia. For å unngå tomme hyller har Kiwi innført rasjonering på populære varer, begrenset til tre av samme vare per kunde. Kiwi melder om stor kundevekst som følge av priskrigen. Rema 1000 har foreløpig ikke kommentert prisforskjellene. Prisene kan endre seg i løpet av dagen, men er fortsatt høyere enn fjorårets nivå.