En pristest utført av Nettavisen viser at First Price-varer hos Kiwi har hatt store prisøkninger de siste årene. Spesielt fiskeprodukter som fiskeboller, fiskekaker og laks har økt kraftig, i noen tilfeller over 40 prosent.
Bloggeren «Gjerrigknarken» mener Kiwi utnytter kundenes tillit ved å øke prisene gradvis. Samtidig oppnår NorgesGruppen, som eier Kiwi, rekordresultater.
En pensjonist forteller at hun merker prisøkningene godt. Kiwi begrunner prisøkningene med økte kostnader i verdikjeden og den svake kronen, men hevder at First Price fortsatt tilbyr billige middager.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
En fersk pristest fra Nettavisen viser at dagligvareprisene har steget kraftig de siste seks månedene. Kaffe, tran og kjøttpålegg er blant produktene som har hatt størst prisøkning. Rema 1000 er marginalt billigere enn Extra og Kiwi i testen, men Forbrukerrådet påpeker at prisforskjellene er så små at det lønner seg å følge med på tilbud. De mener også at den manglende priskonkurransen tyder på et usunt marked, og oppfordrer forbrukerne til å være utro og handle der det er billigst.
2 måneder siden
Kiwi får kritikk for å markedsføre grillpølser med slagordet «Gjør hverdagen billigere», selv om prisen har økt betraktelig det siste året. Kunder reagerer på prisøkningen, som er på over 17 prosent siden februar i fjor. Kiwi forklarer prisstigningen med økte innkjøpspriser og viser til fjorårets påskekampanje. Samtidig tilbyr konkurrenter som Obs pølser til en lavere pris. Kiwi hevder å ha den laveste prisen i lavprismarkedet, men både Extra og Rema 1000 har samme pris.
3 måneder siden
En prissjekk hos Kiwi og Rema 1000 viser at prisene på flere dagligvarer har økt betydelig siden oktober. Varer som gulost, syltetøy og leverpostei har økt med rundt 20 prosent, mens andre varer som servelat, bacon og hvetemel har hatt prisøkninger på mellom 40 og 50 prosent. Eksperter er overrasket over de store økningene og finner det vanskelig å forklare dem med økte råvarepriser alene. Dagligvarekjedene forklarer prisøkningene med tidligere kampanjer og endringer i råvarepriser. En annen mulig forklaring er strategisk prising, der prisene justeres for å lokke kunder med tilbud.
4 dager siden
Prisen på den populære tursjokoladen Kvikk Lunsj har skutt i været etter påske. Dette skaper reaksjoner blant kunder og reiser spørsmål om dagligvarekjedenes prisstrategier.
1 måned siden
Prisene på matvarer hos Kiwi og Rema har steget kraftig det siste året, samtidig som dagligvarekjedenes innkjøpspriser fra næringsmiddelindustrien kun har økt marginalt. Denne uvanlige utviklingen overrasker eksperter, som mener svak konkurranse i markedet kan være en viktig årsak. Dagligvarekjedene selv forklarer prisøkningen med et uvanlig prisfall i februar i fjor, samt tidlige påskekampanjer. Det antydes at Konkurransetilsynet bør vurdere å gjennomføre hyppigere marginundersøkelser for å få bedre innsikt i prisutviklingen i dagligvaremarkedet.
20 dager siden
Kiwi er billigere enn Rema 1000 på flere påskevarer, ifølge en pristest utført av Nettavisen. Testen viser at Kiwi i snitt er 30 prosent billigere på seks identiske produkter fra Nidar og Freia. For å unngå tomme hyller har Kiwi innført rasjonering på populære varer, begrenset til tre av samme vare per kunde. Kiwi melder om stor kundevekst som følge av priskrigen. Rema 1000 har foreløpig ikke kommentert prisforskjellene. Prisene kan endre seg i løpet av dagen, men er fortsatt høyere enn fjorårets nivå.
3 måneder siden
En ny pristest fra Nettavisen viser at prisene hos Kiwi og Rema 1000 spriker mer enn før, etter at de ble pålagt å fjerne prisjegere. Tidligere hadde kjedene nesten identiske priser på de fleste varer, men nå er det kun litt over halvparten av varene som har samme pris. Samtidig har prisene på et utvalg varer økt med over 7% på tre måneder. Professor Bent Sofus Tranøy mener dette er overraskende, da det er stikk motsatt av hva som var forventet. Konkurransetilsynet står fast ved at det var riktig å stoppe prisjegersamarbeidet, selv om prisene har økt. Dagligvarekjedene forklarer prisøkningen med at noen varer var på tilbud tidligere.
1 måned siden
Kiwi-eier NorgesGruppen rapporterer om solid vekst i 2024 med en økning i driftsinntektene til 118 milliarder kroner. Dette resulterte i et utbytte på 1,24 milliarder kroner, hvorav mesteparten gikk til Johannson-familien. Konsernsjef Runar Holleviks lønn og bonuser har også økt. Samtidig opplever forbrukerne høye matpriser, noe som skaper reaksjoner. NorgesGruppen forsvarer sine marginer med at de trenger å investere i butikkene, og sier de jobber for å holde kostnadene nede. En Kiwi-ansatt på nest høyeste lønnstrinn tjener knappe 400.000 i året, noe som tilsvarer Holleviks lønn for to ukers arbeid.
3 måneder siden
Bloggeren Gjerrigknarken har gjennomført en pristest av 15 fiskeprodukter under en tilbudskampanje med 40 prosent rabatt hos flere butikkjeder. Testen viser at det er vanskelig for forbrukere å vurdere tilbudenes reelle verdi, da butikkene ikke er pålagt å oppgi førpriser ved salg av hele varegrupper. Gjerrigknarken mener dette irriterer kundene. Testen viser at Obs hadde de beste prisene på de fleste varene, og at lavpriskjedene ikke klarte å konkurrere med de beste tilbudene. En bransjedirektør forklarer at prosentavslag er vanlig for å holde kostnadene nede, og at butikkene skal oppgi før- og nåpris på hvert enkelt produkt i butikken.
1 måned siden
Prisene på en rekke matvarer i Norge har steget markant det siste halvåret, noe som har utløst en debatt om matvarepriser. En matblogger anklager matvarekjedene for å manipulere prisene for å skjule de faktiske kostnadene, mens lederen for Norsk Bonde- og Småbrukarlag hevder at problemet ligger i samfunnets inntektsfordeling. Regjeringen forsikrer at de arbeider med å stabilisere prisene, samtidig som Rema 1000 fremhever at dagligvarekjedene har relativt lave marginer sammenlignet med andre bransjer.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler kraftige prisøkninger på sjokolade og smågodt hos lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000. Prisene på Freia sjokoladeplater, smågodt og Twist har nådd rekordhøye nivåer. En Freia sjokoladeplate har økt fra rundt 46 kroner til 56,90 kroner, mens smågodt har økt fra 15,90 til 16,90 kroner per hekto. Twist-posen har også blitt mindre, men koster nå nesten 100 kroner. Eksperter mener kjedene kan sette opp prisene for å skape en «sjokkeffekt» ved fremtidige tilbudskampanjer. Kjedene selv begrunner prisøkningene med økte råvarepriser, spesielt kakaoprisen.
1 måned siden
VG har undersøkt prisøkninger på matvarer og funnet at flere basisvarer har blitt betydelig dyrere det siste halvåret. Hvetemel har økt mest, med over 50 prosent. Rema 1000 forklarer økningene med tidligere kampanjer og leverandørpriser, mens en professor mener prissjekker og prisvinduer påvirker. Felleskjøpet Agri stiller spørsmål ved melprisens økning sett opp mot norske råvarepriser. Økte matvarepriser bidrar til inflasjon, som påvirker rentenivået.
1 måned siden
Artikkelen omhandler hvordan økte matvarepriser påvirker folk med lav inntekt. Ulrikke Ottesen forteller om sin hverdag hvor hun er avhengig av tilbud og billigmerker for å klare seg. Hjelpeorganisasjonen Opplandshjelpen melder om kraftig prisvekst på de billigste varene. Norgesgruppen ser en økning i salget av First Price-produkter, spesielt i områder med lav inntekt. En sjeføkonom mener dyrtiden er over, men dette blir motsagt av en politiker fra Rødt som mener situasjonen er verre enn som antatt og understreker at fattigdom ikke er en følelse.
18 dager siden
Artikkelen undersøker priskonkurransen på frukt og grønt mellom Kiwi, Rema 1000 og Extra. En pristest utført av TV 2 hjelper deg viser at Kiwi er billigst, særlig med sin Kiwi Pluss-bonus. Eksperter som «Gjerrigknarken» kritiserer bonusordningene for å være kompliserte og forvirrende for kundene, og mener de er utspekulerte måter å øke lojalitet og omsetning på. Forbrukerrådet er også skeptisk. Dagligvarekjedene forsvarer ordningene med at kundene setter pris på dem, og at salget av frukt og grønt har økt betraktelig.
3 måneder siden
Matprisene i Norge har økt betydelig mer enn i Sverige det siste året, med en vekst på 4,2 prosent mot Sveriges 1,3 prosent. Spesielt store forskjeller sees i prisene på brød, grønnsaker og fisk. Brød har blitt billigere i Sverige, men dyrere i Norge. Det samme gjelder grønnsaker, som har falt i pris i Sverige, men økt i Norge. Fiskeprisene har også utviklet seg forskjellig, med en nedgang i Sverige og en økning i Norge. Ekspert Ivar Pettersen finner det vanskelig å forklare de store forskjellene, da verken valutakurs, lønnsvekst eller energipriser gir en fullgod forklaring.