En kommentarartikkel kritiserer Kiwi for å ha høye priser på frukt og grønnsaker, og hevder at deres markedsføring om å være billige ikke stemmer. Artikkelen sammenligner prisene hos Kiwi med en lokal frukt- og grøntbutikk, og viser at Kiwi tar betydelig mer for de samme varene, som for eksempel blomkål og agurk.
Forfatteren stiller spørsmål ved Kiwis påstand om å være prispressere og oppfordrer leserne til å handle lokalt for å spare penger.
Det antydes at Kiwi prioriterer profitt fremfor kundens økonomi og folkehelse.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
18 dager siden
Artikkelen undersøker priskonkurransen på frukt og grønt mellom Kiwi, Rema 1000 og Extra. En pristest utført av TV 2 hjelper deg viser at Kiwi er billigst, særlig med sin Kiwi Pluss-bonus. Eksperter som «Gjerrigknarken» kritiserer bonusordningene for å være kompliserte og forvirrende for kundene, og mener de er utspekulerte måter å øke lojalitet og omsetning på. Forbrukerrådet er også skeptisk. Dagligvarekjedene forsvarer ordningene med at kundene setter pris på dem, og at salget av frukt og grønt har økt betraktelig.
3 måneder siden
En nyhetsartikkel avdekker store prisforskjeller mellom innkjøpspriser og utsalgspriser på frukt og grønt i dagligvarebutikker. Tall fra uavhengige grossister indikerer at marginene kan være svært høye, noe som får en spareøkonom til å reagere. Kiwi avviser tallene og mener sammenligningsgrunnlaget er feil. Bunnpris forklarer de høye marginene med stort svinn og nedprising. En forbrukerøkonom mener at sunne basisvarer bør ha faste, lave priser, og en ekspert påpeker at frukt og grønt kan finansiere lokkevarer som kjøtt, noe som er uheldig for folkehelsen. Bama, som leverer frukt og grønt til Kiwi, vil ikke kommentere marginene av konkurransehensyn.
3 måneder siden
En undersøkelse viser at en handlekurv med frukt og grønt er betydelig dyrere hos Kiwi enn i en lokal grønnsaksbutikk i Oslo. Forskjellen kan være opptil 300 kroner for samme varer. Mens noen varer er billigere hos Kiwi, er det generelt mye å spare på å handle i grønnsaksbutikker. Kunder opplever også bedre kvalitet og ferskere varer i disse butikkene. Kiwi hevder å være billigst og selge mest frukt og grønt, men gir ingen klar forklaring på de store prisforskjellene. De forklarer at de kjøper store partier av høy kvalitet, noe som påvirker prisene.
2 måneder siden
Nettavisens pristest viser at Kiwi er billigst på frukt og grønt når man regner med rabatter, mens Rema 1000 er billigst uten rabatter. En markedsføringsekspert kritiserer dagligvarekjedenes kompliserte rabattordninger, som han mener er forvirrende for forbrukerne, og mener bonusordninger burde forbys. Testen viser at prisene ofte er like, men at det er prisforskjeller på enkelte varer. Etter at resultatene ble kjent, har både Kiwi og Extra justert prisene på enkelte varer. Kjedene selv mener at kundene forstår rabattordningene og at de bidrar til økt salg.
1 måned siden
Kiwi får kritikk for å reklamere med et tilbud på kyllingfilet som viser seg å være betydelig dyrere enn konkurrenten Bunnpris. En blogger påpeker at Kiwi, til tross for å hevde å presse prisene, ikke tilbyr den billigste kyllingen. Kiwi forsvarer seg med at deres kampanje varer over en lengre periode, og at de ikke matcher kortvarige tilbud fra mindre supermarkeder. Kritikken går ut på at dette undergraver tilliten til Kiwis løfte om å være billigst.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer de høye matprisene i Norge og etterlyser en forklaring fra matvarekjedene om hvordan de fastsetter priser og tilbud. Prisene har steget kraftig de siste årene, og Konkurransetilsynet har bøtelagt flere kjeder for ulovlig prissamarbeid. Forfatteren hevder at matbutikkene bruker lokkepriser og villedende tilbud for å lure kundene, og at de konkurrerer mer om medlemsprogrammer enn om å tilby lave priser. Det understrekes at sunn mat bør være tilgjengelig og rimelig for alle, og at dagens situasjon bidrar til usunne kostholdsvalg.
1 måned siden
Kiwi kritiseres for å markedsføre grillpølser som «billig» til tross for at Bunnpris har en betydelig lavere pris på samme produkt. Bloggeren «Gjerrigknarken» Nikolaisen kaller markedsføringen «småfrekt» og latterliggjør Kiwis prisløfte. Kiwi svarer at det er en god kampanjepris og at de ikke matcher alle kortvarige tilbud fra konkurrenter. Nikolaisen har også kåret ukens beste tilbud, der Bunnpris og Meny utmerker seg med gode priser på smør, frukt, kyllingfilet, ost og pizza.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer NRK for tidligere manglende fokus på dagligvarekjedenes profitt, men anerkjenner at «Debatten» nylig har satt søkelys på temaet. Det hevdes at norske forbrukere betaler for mye for mat, med unntak av enkelte kampanjevarer. Finansministeren fremstilles som lite oppdatert på dagligvarepriser. NorgesGruppen, som eier Kiwi, beskyldes for store prisøkninger kombinert med villedende reklame. Skribenten argumenterer for at NorgesGruppen burde utvise moderasjon for å bidra til lavere inflasjon og potensielt rentekutt.
3 måneder siden
En undersøkelse fra Nettavisen avdekker store prisforskjeller på tilbudsvarer i dagligvarebutikker. Spesielt gulrøtter hos Kiwi er over dobbelt så dyre som hos Bunnpris. Spareøkonom Kornelia Minsaas advarer mot å stole blindt på tilbudsaviser, da butikkene bruker psykologiske knep for å få kundene til å tro at de gjør et godt kjøp. Størrelsen på tilbudsvarene varierer også, noe som gjør det vanskelig å sammenligne priser. Minsaas anbefaler å planlegge ukehandlingen for å unngå unødvendige kjøp og spare penger.
2 måneder siden
Nettavisen har undersøkt prisene på frukt og grønt og funnet at Grønland Torg i Oslo er betydelig billigere enn lavpriskjedene. Prisforskjellen kan være opp mot 50 prosent. Grønland Torg forklarer de lave prisene med direkte import og fokus på kvalitet. En professor ved NHH mener kjedene tar høyere priser grunnet manglende markedsoversikt hos kundene, og at rabattordninger er villedende. Kjedene begrunner prisforskjellene med krav til kvalitet, volum og distribusjon.
2 måneder siden
Kiwi får kritikk for å markedsføre grillpølser med slagordet «Gjør hverdagen billigere», selv om prisen har økt betraktelig det siste året. Kunder reagerer på prisøkningen, som er på over 17 prosent siden februar i fjor. Kiwi forklarer prisstigningen med økte innkjøpspriser og viser til fjorårets påskekampanje. Samtidig tilbyr konkurrenter som Obs pølser til en lavere pris. Kiwi hevder å ha den laveste prisen i lavprismarkedet, men både Extra og Rema 1000 har samme pris.
26 dager siden
Artikkelen argumenterer for at Vinmonopolet bør være en modell for salg av dagligvarer, og fremhever at dagligvarebransjen utnytter både forbrukere og bønder. Forfatteren kritiserer Trygve Hegnar og Gunnar Stavrum for manglende forståelse for bønders arbeid og inntekt. Stavrum anklages for å feilinformere om forfatterens forskning. Artikkelen hevder at Vinmonopolet motbeviser markedsteorien om lavere priser og bedre service, og at et transparent utsalg med fokus på kvalitet og forbrukere er ønskelig. Forfatteren mener misbruk av markedsmakt er vanlig, og at Konkurransetilsynet svikter. Journalister oppfordres til å undersøke økonomien i landbruket.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene Extra, Kiwi og Rema 1000 har innført priskutt på sunne varer som fisk, frukt og grønt. Extra og Kiwi tilbyr 20 prosent rabatt på utvalgte fiskeprodukter ut januar, mens Rema 1000 kutter prisene med 50 prosent på fem utvalgte frukt- og grøntvarer. Markedsføringsekspert Karl-Fredrik Tangen er kritisk til de tidsbegrensede kampanjene og mener det er viktigere med lavere priser på sunne varer over tid. Han påpeker også at kjedene ikke bør skryte av å fremme folkehelse når butikkene er strukturert for å friste med usunne varer ved kassen. «Gjerrigknarken» Rune Kaino Nikolaisen ser på priskuttene som en gavepakke til kundene, men med en mistanke om at prisene øker på andre varer.
3 måneder siden
Dagligvarekjeden Fudi utfordrer Kiwi og Meny med lavere priser på frukt, grønnsaker og eksotiske tørrvarer. De åpner en ny butikk på Røa Torg i Oslo 1. april, og har som mål å etablere seg over hele landet. Fudi tilbyr et bredt utvalg av internasjonale merkevarer fra blant annet Asia, Midtøsten og Latin-Amerika. De hevder at etablerte kjeder har dårligere utvalg og tar seg bedre betalt. Kiwi svarer at de skal være billigst og har en bonusordning på frukt og grønt, men vil ikke kommentere marginer eller Fudis priser.
18 dager siden
Artikkelen omhandler priskrig på påskegodt og dens potensielle negative konsekvenser. Ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen advarer mot overdreven konsum og anbefaler å vente med godteinntaket til påskeaften for å bevare kosen. Mari-Mette Graff fra Landsforeningen for overvektige kritiserer butikkene for å prioritere salg av usunne varer fremfor folkehelsen, mens butikkjedene selv fremhever at de også tilbyr rabatter på sunnere alternativer som frukt og grønt.