Dagligvarekjeden Fudi utfordrer Kiwi og Meny med lavere priser på frukt, grønnsaker og eksotiske tørrvarer. De åpner en ny butikk på Røa Torg i Oslo 1.
april, og har som mål å etablere seg over hele landet. Fudi tilbyr et bredt utvalg av internasjonale merkevarer fra blant annet Asia, Midtøsten og Latin-Amerika.
De hevder at etablerte kjeder har dårligere utvalg og tar seg bedre betalt. Kiwi svarer at de skal være billigst og har en bonusordning på frukt og grønt, men vil ikke kommentere marginer eller Fudis priser.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 konkurrerer om kundene med priskrig på frukt og grønt før påsken. Kunder kan finne varer som squash til fem kroner og blomkål til ti kroner. Kiwi tilbyr 30 prosent bonus for sine medlemmer, Extra gir rabatt på utvalgte varer, og Rema 1000 har faste kilopriser på frukt. En ekspert mener at de reduserte prisene kan føre til økt konsum av frukt og grønt.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene Extra og Kiwi har startet priskrig på sunnere matvarer etter jul. Extra kutter prisene med 20 prosent på en rekke fiskeprodukter fra flere leverandører frem til 26. januar. Kiwi følger etter med prisreduksjoner på minst 20 prosent på over 100 sunne varer, inkludert fisk, frukt og grønnsaker, i fem uker. Begge kjedene begrunner tiltakene med et ønske om å hjelpe kundene med å spise sunnere i det nye året. Rema 1000 har ingen tilsvarende kampanje, men lover å være billigst på dagligvarer i 2025.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene konkurrerer om kundene med tilbud på sunne varer i januar. Coop Extra, Kiwi og Rema 1000 har alle lansert kampanjer med prisreduksjoner på fisk, frukt og grønnsaker. Kiwi matcher priser, men unntar medlemstilbud, mens Rema 1000 og Coop Extra tilbyr rabatter til sine medlemmer. Forbrukerrådet kritiserer medlemskampanjene for å gjøre det vanskelig å sammenligne priser, og påpeker at det er vanskelig for forbrukere å få oversikt over de reelle kostnadene.
1 måned siden
Rema 1000 har startet en «storgodt»-kampanje der de reduserer prisen på frukt i løsvekt til 14,90 kroner per kilo. Dette som et svar på Kiwis bonusordning på frukt og grønt, og Extras priskutt på faste frukt- og grønttilbud. Rema 1000 ønsker å tilby et sunnere alternativ i påsken, og kampanjen gjelder populære frukter som klementiner, epler og pærer. Kiwi svarer med å sette ned prisen ytterligere til 14,80 kr/kg og fremhever sin bonusavtale for medlemmer. Begge kjedene oppfordrer kundene til å benytte seg av de lave prisene på frukt og grønt.
18 dager siden
Artikkelen undersøker priskonkurransen på frukt og grønt mellom Kiwi, Rema 1000 og Extra. En pristest utført av TV 2 hjelper deg viser at Kiwi er billigst, særlig med sin Kiwi Pluss-bonus. Eksperter som «Gjerrigknarken» kritiserer bonusordningene for å være kompliserte og forvirrende for kundene, og mener de er utspekulerte måter å øke lojalitet og omsetning på. Forbrukerrådet er også skeptisk. Dagligvarekjedene forsvarer ordningene med at kundene setter pris på dem, og at salget av frukt og grønt har økt betraktelig.
1 måned siden
Dagligvarekjedene har startet priskrig før påsken, med store prisforskjeller på populære varer. Rema 1000 leder an med tilbud på Kvikklunsj, Freia sjokolade og potetgull, mens Kiwi satser på frukt og grønt med rabatter. Ekspert Odd Gisholt råder forbrukere til å sammenligne priser. Rema 1000 har kampanjen «Fyll påskekurven» og har satt ned prisene på over 40 varer, inkludert lammelår og grillpølser.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene Extra, Kiwi og Rema 1000 har innført priskutt på sunne varer som fisk, frukt og grønt. Extra og Kiwi tilbyr 20 prosent rabatt på utvalgte fiskeprodukter ut januar, mens Rema 1000 kutter prisene med 50 prosent på fem utvalgte frukt- og grøntvarer. Markedsføringsekspert Karl-Fredrik Tangen er kritisk til de tidsbegrensede kampanjene og mener det er viktigere med lavere priser på sunne varer over tid. Han påpeker også at kjedene ikke bør skryte av å fremme folkehelse når butikkene er strukturert for å friste med usunne varer ved kassen. «Gjerrigknarken» Rune Kaino Nikolaisen ser på priskuttene som en gavepakke til kundene, men med en mistanke om at prisene øker på andre varer.
2 måneder siden
Dagligvarekjedene konkurrerer om de beste prisene på kjøttdeig, kaffe, pizza og sjokolade. Spar tilbyr laveste pris på kjøttdeig ved kjøp av to pakker, mens Kiwi har et billigere alternativ med fryst kjøttdeig. Coop Prix har et godt tilbud på Grandiosa på torsdager. Kiwi og Rema 1000 tilbyr kvalitetskaffe til reduserte priser. Smågodt er billigst hos Matkroken og Coop Prix på fredager. Coca-Cola varierer i pris, hvor Extra er dyrest.
2 måneder siden
Nettavisens pristest viser at Kiwi er billigst på frukt og grønt når man regner med rabatter, mens Rema 1000 er billigst uten rabatter. En markedsføringsekspert kritiserer dagligvarekjedenes kompliserte rabattordninger, som han mener er forvirrende for forbrukerne, og mener bonusordninger burde forbys. Testen viser at prisene ofte er like, men at det er prisforskjeller på enkelte varer. Etter at resultatene ble kjent, har både Kiwi og Extra justert prisene på enkelte varer. Kjedene selv mener at kundene forstår rabattordningene og at de bidrar til økt salg.
15 dager siden
VG har gjennomført en matbørs for å finne billigste kjede for påskehandelen. Kiwi vant, fulgt av Rema 1000 og Extra. Oda kom sist, mye grunnet høy pris på solkrem. Testen viste også varierende utvalg av lammekjøtt og feilprising i butikk. Rema 1000 fremhever priskutt på frukt og grønt, Extra hevder prisene er justert etter testen, og Oda mener de tilbyr kvalitet og sparer kundene tid.
3 måneder siden
En nyhetsartikkel avdekker store prisforskjeller mellom innkjøpspriser og utsalgspriser på frukt og grønt i dagligvarebutikker. Tall fra uavhengige grossister indikerer at marginene kan være svært høye, noe som får en spareøkonom til å reagere. Kiwi avviser tallene og mener sammenligningsgrunnlaget er feil. Bunnpris forklarer de høye marginene med stort svinn og nedprising. En forbrukerøkonom mener at sunne basisvarer bør ha faste, lave priser, og en ekspert påpeker at frukt og grønt kan finansiere lokkevarer som kjøtt, noe som er uheldig for folkehelsen. Bama, som leverer frukt og grønt til Kiwi, vil ikke kommentere marginene av konkurransehensyn.
1 måned siden
Kiwi kritiseres for å markedsføre grillpølser som «billig» til tross for at Bunnpris har en betydelig lavere pris på samme produkt. Bloggeren «Gjerrigknarken» Nikolaisen kaller markedsføringen «småfrekt» og latterliggjør Kiwis prisløfte. Kiwi svarer at det er en god kampanjepris og at de ikke matcher alle kortvarige tilbud fra konkurrenter. Nikolaisen har også kåret ukens beste tilbud, der Bunnpris og Meny utmerker seg med gode priser på smør, frukt, kyllingfilet, ost og pizza.
3 måneder siden
En kommentarartikkel kritiserer Kiwi for å ha høye priser på frukt og grønnsaker, og hevder at deres markedsføring om å være billige ikke stemmer. Artikkelen sammenligner prisene hos Kiwi med en lokal frukt- og grøntbutikk, og viser at Kiwi tar betydelig mer for de samme varene, som for eksempel blomkål og agurk. Forfatteren stiller spørsmål ved Kiwis påstand om å være prispressere og oppfordrer leserne til å handle lokalt for å spare penger. Det antydes at Kiwi prioriterer profitt fremfor kundens økonomi og folkehelse.
20 dager siden
Dagligvarekjedene Kiwi og Rema 1000 har startet en priskrig på påskevarer, inkludert sjokolade, frukt og grønt. Kiwi forsikrer at de har bestilt inn store mengder varer for å dekke etterspørselen, mens Rema 1000 påpeker at tilgangen kan variere fra butikk til butikk ved høy etterspørsel. "Gjerrigknarken" råder folk til å handle raskt for å sikre seg de mest populære varene før de blir utsolgt. Framtiden i våre hender uttrykker bekymring for at priskrigen kan føre til økt matsvinn og redusert fokus på kvalitet.
1 måned siden
Kiwi svarer på Rema 1000s påskepriskutt ved å doble bonusen på frukt og grønt til 30 prosent for sine Kiwi Pluss-medlemmer. Kiwi omtaler dette som sin beste kampanje noensinne, og ønsker å motivere folk til et sunnere kosthold i påsken. En undersøkelse viser at mange nordmenn ønsker å følge kostrådene, men opplever prisen på sunn mat som en barriere. Rema 1000 påpeker at de allerede har faste kampanjer på frukt og grønt, og lover flere tilbud i påsken. Tidligere priskutt har vist at lavere priser øker salget av grønnsaker.