Konkurransetilsynets ferske rapport avslører at Kiwi er Norges største dagligvarekjede med 24,4 prosent markedsandel, tett fulgt av Rema 1000. Extra har hatt betydelig vekst, særlig grunnet omprofilering av Prix-butikker.
Kartleggingen kommer etter press fra Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet for åpenhet i bransjen. Rapporten bekrefter at lavprissegmentet dominerer, og at Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 har en svært konsentrert markedsandel.
Rødt har foreslått å splitte opp de store kjedene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
14 dager siden
En rapport fra Konkurransetilsynet viser at dagligvarekjedene i Norge har stadig større inntjening, samtidig som prisene for forbrukerne øker. Konkurransetilsynet mener at avkastningen er høyere enn forventet i et marked med få etableringshindringer og hard konkurranse, og at etableringshindringene må reduseres. I 2024 ble Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 bøtelagt for ulovlig prissamarbeid. Rema 1000 har økt sine markedsandeler mest, mens NorgesGruppen har hatt størst reduksjon. Lavprissegmentet har hatt størst økning i omsetning, og Kiwi er nå den største lavpriskjeden.
1 måned siden
Kiwi styrker sin posisjon som landets største dagligvarekjede, mens Meny opplever nedgang. Norgesgruppen overrasker ved å publisere sine markedsandeler før de andre aktørene, noe som vanligvis skjer på fredag. Denne tidlige offentliggjøringen skjer midt i en debatt om åpenhet rundt markedsandeler i dagligvarebransjen, der Konkurransetilsynet har valgt å lage sin egen oversikt på grunn av manglende offentliggjøring fra analyseselskapet NielsenIQ. Forbrukerrådet har kritisert mangelen på åpenhet, og Norgesgruppen snudde fra tidligere hemmelighold etter press fra konkurrenter.
4 måneder siden
Myndighetene tar grep for å sikre åpenhet om markedsandeler i dagligvarebransjen etter at Norgesgruppen først forsøkte å holde sine tall hemmelig. Konkurransetilsynet vil nå selv kartlegge markedsandelene, da analyseselskapet NielsenIQ ikke lenger offentliggjør disse tallene. Kiwi gikk forbi Rema 1000 som den største kjeden. Coop og Rema 1000 ønsker å dele sine tall, mens Norgesgruppen er mer avventende. Forbrukerrådet understreker viktigheten av åpenhet for å følge med på utviklingen i et konsentrert marked.
1 måned siden
Dagligvarekjeden Extra opplever sterkest vekst og tar markedsandeler fra Kiwi og Rema 1000. Kiwi beholder sin posisjon som landets største kjede, mens Rema 1000 også øker. Norgesgruppen som helhet går tilbake. Oda, en netthandelsaktør, viser vekst og styrker sin posisjon innen netthandel. Rema 1000 er den eneste av de store kjedegrupperingene som øker sin markedsandel.
1 måned siden
Dagligvaremarkedet i Norge vokste til 266 milliarder kroner i 2024, en økning på 5,1 prosent, hovedsakelig drevet av prisvekst. Tradisjonelle dagligvarebutikker som Kiwi og Rema 1000 står for størstedelen av salget, men lavprisbutikker øker sin markedsandel. Samtidig viser rapporten en nedgang i antall nærbutikker, bredsortimentsbutikker, bensinstasjoner og kiosker. Kjedenes egne merkevarer har også hatt en liten økning i omsetning.
1 måned siden
I 2024 opplevde Extra størst vekst i dagligvaremarkedet, mens Kiwi fortsatt er den største kjeden. Lavpriskjedene øker sin popularitet på bekostning av andre segmenter. Rema 1000 understreker at de gir kundene mest mat for pengene, mens Kiwi fokuserer på organisk vekst. Meny forsøker å balansere markedet med fokus på kvalitet og matmangfold. Netthandelen, anført av Oda, fortsetter å vokse, til tross for interne utfordringer. Dagligvaremarkedet preges av konkurranse og ulike strategier for å tiltrekke kunder.
25 dager siden
En ny meningsmåling viser at mange nordmenn ønsker å splitte opp de store dagligvarekjedene som et tiltak for å redusere matprisene. Undersøkelsen kommer samtidig som dagligvarekjedene rapporterer om store overskudd, noe flere kunder reagerer på. Kun to familier kontrollerer mesteparten av dagligvaremarkedet i Norge, og politikere fra Rødt og SV har tidligere tatt til orde for oppsplitting. Norgesgruppen ønsket ikke å kommentere saken, mens Rema 1000 hevder de allerede er billigst, og Coop mener spørsmålet om strukturelle endringer ligger hos politikerne.
2 måneder siden
En fersk pristest fra Nettavisen viser at dagligvareprisene har steget kraftig de siste seks månedene. Kaffe, tran og kjøttpålegg er blant produktene som har hatt størst prisøkning. Rema 1000 er marginalt billigere enn Extra og Kiwi i testen, men Forbrukerrådet påpeker at prisforskjellene er så små at det lønner seg å følge med på tilbud. De mener også at den manglende priskonkurransen tyder på et usunt marked, og oppfordrer forbrukerne til å være utro og handle der det er billigst.
1 måned siden
En prissammenligning utført av TV 2 hjelper deg avslører store prisforskjeller mellom lavpriskjeden Extra og supermarkedet Coop Mega. Under Coop Megas kronemarked er mange varer betydelig billigere enn hos Extra, i enkelte tilfeller opptil 35 prosent. Eksperten «Gjerrigknarken» anbefaler forbrukere å følge med på tilbudsaviser fra ulike kjeder for å finne de beste prisene. Coop påpeker at Extra skal være billigst på den totale handlekurven, mens Coop Mega konkurrerer med andre supermarkeder.
20 dager siden
Kiwi er billigere enn Rema 1000 på flere påskevarer, ifølge en pristest utført av Nettavisen. Testen viser at Kiwi i snitt er 30 prosent billigere på seks identiske produkter fra Nidar og Freia. For å unngå tomme hyller har Kiwi innført rasjonering på populære varer, begrenset til tre av samme vare per kunde. Kiwi melder om stor kundevekst som følge av priskrigen. Rema 1000 har foreløpig ikke kommentert prisforskjellene. Prisene kan endre seg i løpet av dagen, men er fortsatt høyere enn fjorårets nivå.
1 måned siden
Prisene på matvarer hos Kiwi og Rema har steget kraftig det siste året, samtidig som dagligvarekjedenes innkjøpspriser fra næringsmiddelindustrien kun har økt marginalt. Denne uvanlige utviklingen overrasker eksperter, som mener svak konkurranse i markedet kan være en viktig årsak. Dagligvarekjedene selv forklarer prisøkningen med et uvanlig prisfall i februar i fjor, samt tidlige påskekampanjer. Det antydes at Konkurransetilsynet bør vurdere å gjennomføre hyppigere marginundersøkelser for å få bedre innsikt i prisutviklingen i dagligvaremarkedet.
18 dager siden
Artikkelen undersøker priskonkurransen på frukt og grønt mellom Kiwi, Rema 1000 og Extra. En pristest utført av TV 2 hjelper deg viser at Kiwi er billigst, særlig med sin Kiwi Pluss-bonus. Eksperter som «Gjerrigknarken» kritiserer bonusordningene for å være kompliserte og forvirrende for kundene, og mener de er utspekulerte måter å øke lojalitet og omsetning på. Forbrukerrådet er også skeptisk. Dagligvarekjedene forsvarer ordningene med at kundene setter pris på dem, og at salget av frukt og grønt har økt betraktelig.
1 måned siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 konkurrerer om kundene med priskrig på frukt og grønt før påsken. Kunder kan finne varer som squash til fem kroner og blomkål til ti kroner. Kiwi tilbyr 30 prosent bonus for sine medlemmer, Extra gir rabatt på utvalgte varer, og Rema 1000 har faste kilopriser på frukt. En ekspert mener at de reduserte prisene kan føre til økt konsum av frukt og grønt.
22 dager siden
Rødt har fremmet et forslag i Stortinget om å splitte opp store dagligvarekjeder som Norgesgruppen (Kiwi) og Rema 1000. Partiet mener dette vil redusere matprisene og øke konkurransen i markedet, da de store kjedene kontrollerer store deler av verdikjeden. Forslaget har støtte i en fersk meningsmåling. Høyre advarer mot forslaget og mener det kan føre til høyere priser. Rødt på sin side mener at dagens situasjon fører til at bønder, ansatte og kunder taper på dagens system.
2 måneder siden
En prissjekk utført av Nettavisen viser store prisforskjeller på dagligvarer mellom ulike butikkjeder. Lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra kommer ofte dårligst ut, mens Bunnpris har de beste tilbudene på flere varer. Forbrukerøkonomer mener det er villedende at lavpriskjedene ofte er dyrest, og oppfordrer folk til å bruke apper for å finne de beste tilbudene. Prisforskjellene er store, og det er mye penger å spare ved å være bevisst på hvor man handler. Kundeavisene kan være forvirrende da de blander tilbud med vanlige priser.