Nyhetssaker
Nettavisen nyheter: Dagligvarekjedene setter reklame-rekord: Forbruker raser
Artikkel

Dagligvarekjedene setter reklame-rekord: Forbruker raser

Norske dagligvarekjeder har satt ny rekord i reklamepengebruk, noe som vekker sterk frustrasjon blant forbrukere over stigende matpriser. Denne massive markedsføringen reiser spørsmål om prioriteringer og reell konkurranse i markedet.

2 måneder siden siste oppdatering

3 min lesetid

Nettavisen logo

Kort oppsummert

  • Dagligvarekjedene brukte samlet nesten 4,3 milliarder kroner på reklame i fjor, en ny rekord.

Sammendrag

Norske dagligvarekjeder satte ny rekord i reklamepengebruk i fjor, med en samlet sum på nesten 4,3 milliarder kroner, en økning på 434 millioner fra året før. Dette har ført til frustrasjon blant forbrukere, som Øystein Melsbø (72), som opplever å bli bombardert med reklame samtidig som matprisene stiger.

Rema 1000 var den største reklamekjøperen med over 1,1 milliarder kroner, foran Kiwi. Ifølge analyseselskapet Nielsen er dagligvarebransjen den største reklamekjøperen, nesten dobbelt så stor som elektronikkbransjen.

Professor Per Ingvar Olsen ved BI mener de store kjedene er fornøyde med situasjonen, mens Rema 1000s salg- og markedsdirektør Pia Mellbye hevder konkurransen har blitt tøffere og at markedsføring er viktig for å sikre lavere priser.

Kontekst

Øystein Melsbø

Per Ingvar Olsen

Pia Mellbye

Kiwi

Rema 1000

Nielsen

Nettavisen

Norgesgruppen