Kiwi styrker sin posisjon som landets største dagligvarekjede, mens Meny opplever nedgang. Norgesgruppen overrasker ved å publisere sine markedsandeler før de andre aktørene, noe som vanligvis skjer på fredag.
Denne tidlige offentliggjøringen skjer midt i en debatt om åpenhet rundt markedsandeler i dagligvarebransjen, der Konkurransetilsynet har valgt å lage sin egen oversikt på grunn av manglende offentliggjøring fra analyseselskapet NielsenIQ.
Forbrukerrådet har kritisert mangelen på åpenhet, og Norgesgruppen snudde fra tidligere hemmelighold etter press fra konkurrenter.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Myndighetene tar grep for å sikre åpenhet om markedsandeler i dagligvarebransjen etter at Norgesgruppen først forsøkte å holde sine tall hemmelig. Konkurransetilsynet vil nå selv kartlegge markedsandelene, da analyseselskapet NielsenIQ ikke lenger offentliggjør disse tallene. Kiwi gikk forbi Rema 1000 som den største kjeden. Coop og Rema 1000 ønsker å dele sine tall, mens Norgesgruppen er mer avventende. Forbrukerrådet understreker viktigheten av åpenhet for å følge med på utviklingen i et konsentrert marked.
19 dager siden
Konkurransetilsynets ferske rapport avslører at Kiwi er Norges største dagligvarekjede med 24,4 prosent markedsandel, tett fulgt av Rema 1000. Extra har hatt betydelig vekst, særlig grunnet omprofilering av Prix-butikker. Kartleggingen kommer etter press fra Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet for åpenhet i bransjen. Rapporten bekrefter at lavprissegmentet dominerer, og at Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 har en svært konsentrert markedsandel. Rødt har foreslått å splitte opp de store kjedene.
1 måned siden
Dagligvarekjeden Extra opplever sterkest vekst og tar markedsandeler fra Kiwi og Rema 1000. Kiwi beholder sin posisjon som landets største kjede, mens Rema 1000 også øker. Norgesgruppen som helhet går tilbake. Oda, en netthandelsaktør, viser vekst og styrker sin posisjon innen netthandel. Rema 1000 er den eneste av de store kjedegrupperingene som øker sin markedsandel.
2 måneder siden
Nettavisens pristest viser at Kiwi er billigst på frukt og grønt når man regner med rabatter, mens Rema 1000 er billigst uten rabatter. En markedsføringsekspert kritiserer dagligvarekjedenes kompliserte rabattordninger, som han mener er forvirrende for forbrukerne, og mener bonusordninger burde forbys. Testen viser at prisene ofte er like, men at det er prisforskjeller på enkelte varer. Etter at resultatene ble kjent, har både Kiwi og Extra justert prisene på enkelte varer. Kjedene selv mener at kundene forstår rabattordningene og at de bidrar til økt salg.
1 måned siden
Prisene på matvarer hos Kiwi og Rema har steget kraftig det siste året, samtidig som dagligvarekjedenes innkjøpspriser fra næringsmiddelindustrien kun har økt marginalt. Denne uvanlige utviklingen overrasker eksperter, som mener svak konkurranse i markedet kan være en viktig årsak. Dagligvarekjedene selv forklarer prisøkningen med et uvanlig prisfall i februar i fjor, samt tidlige påskekampanjer. Det antydes at Konkurransetilsynet bør vurdere å gjennomføre hyppigere marginundersøkelser for å få bedre innsikt i prisutviklingen i dagligvaremarkedet.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer NRK for tidligere manglende fokus på dagligvarekjedenes profitt, men anerkjenner at «Debatten» nylig har satt søkelys på temaet. Det hevdes at norske forbrukere betaler for mye for mat, med unntak av enkelte kampanjevarer. Finansministeren fremstilles som lite oppdatert på dagligvarepriser. NorgesGruppen, som eier Kiwi, beskyldes for store prisøkninger kombinert med villedende reklame. Skribenten argumenterer for at NorgesGruppen burde utvise moderasjon for å bidra til lavere inflasjon og potensielt rentekutt.
18 dager siden
Artikkelen undersøker priskonkurransen på frukt og grønt mellom Kiwi, Rema 1000 og Extra. En pristest utført av TV 2 hjelper deg viser at Kiwi er billigst, særlig med sin Kiwi Pluss-bonus. Eksperter som «Gjerrigknarken» kritiserer bonusordningene for å være kompliserte og forvirrende for kundene, og mener de er utspekulerte måter å øke lojalitet og omsetning på. Forbrukerrådet er også skeptisk. Dagligvarekjedene forsvarer ordningene med at kundene setter pris på dem, og at salget av frukt og grønt har økt betraktelig.
1 måned siden
I 2024 opplevde Extra størst vekst i dagligvaremarkedet, mens Kiwi fortsatt er den største kjeden. Lavpriskjedene øker sin popularitet på bekostning av andre segmenter. Rema 1000 understreker at de gir kundene mest mat for pengene, mens Kiwi fokuserer på organisk vekst. Meny forsøker å balansere markedet med fokus på kvalitet og matmangfold. Netthandelen, anført av Oda, fortsetter å vokse, til tross for interne utfordringer. Dagligvaremarkedet preges av konkurranse og ulike strategier for å tiltrekke kunder.
1 måned siden
Kiwi har en uvanlig prising på Kvikk Lunsj før påske, hvor tre sjokolader koster mindre enn én. Kiwi forklarer at trepakningen er en spesielt konkurranseutsatt vare i påsken. Forbrukerrådet mener dette er en bevisst strategi for å øke volumet, og at butikkene bruker flere triks for å få folk til å kjøpe mer. Kiwi justerer prisen på enkelpakningen og avviser påstander om at de øker prisene før de setter dem ned igjen. NorgesGruppen, som eier Kiwi, har et betydelig overskudd.
3 måneder siden
En nyhetsartikkel avdekker store prisforskjeller mellom innkjøpspriser og utsalgspriser på frukt og grønt i dagligvarebutikker. Tall fra uavhengige grossister indikerer at marginene kan være svært høye, noe som får en spareøkonom til å reagere. Kiwi avviser tallene og mener sammenligningsgrunnlaget er feil. Bunnpris forklarer de høye marginene med stort svinn og nedprising. En forbrukerøkonom mener at sunne basisvarer bør ha faste, lave priser, og en ekspert påpeker at frukt og grønt kan finansiere lokkevarer som kjøtt, noe som er uheldig for folkehelsen. Bama, som leverer frukt og grønt til Kiwi, vil ikke kommentere marginene av konkurransehensyn.
2 måneder siden
Kiwi får kritikk for å markedsføre grillpølser med slagordet «Gjør hverdagen billigere», selv om prisen har økt betraktelig det siste året. Kunder reagerer på prisøkningen, som er på over 17 prosent siden februar i fjor. Kiwi forklarer prisstigningen med økte innkjøpspriser og viser til fjorårets påskekampanje. Samtidig tilbyr konkurrenter som Obs pølser til en lavere pris. Kiwi hevder å ha den laveste prisen i lavprismarkedet, men både Extra og Rema 1000 har samme pris.
3 måneder siden
En ny pristest fra Nettavisen viser at prisene hos Kiwi og Rema 1000 spriker mer enn før, etter at de ble pålagt å fjerne prisjegere. Tidligere hadde kjedene nesten identiske priser på de fleste varer, men nå er det kun litt over halvparten av varene som har samme pris. Samtidig har prisene på et utvalg varer økt med over 7% på tre måneder. Professor Bent Sofus Tranøy mener dette er overraskende, da det er stikk motsatt av hva som var forventet. Konkurransetilsynet står fast ved at det var riktig å stoppe prisjegersamarbeidet, selv om prisene har økt. Dagligvarekjedene forklarer prisøkningen med at noen varer var på tilbud tidligere.
2 måneder siden
Kiwi får kritikk for å marknadsføre spanske agurker som norske i fleire butikkar. Ein matbloggar har avdekt at butikkar brukar norske plakatar og kasser for å selje spanske agurker, noko som har ført til sterke reaksjonar. Norsk Gartnerforbund krev betre merking av importerte varer for å unngå villeiing. Kiwi beklagar feilmerkinga og forklarar at det skuldast utfordringar med leveransar og stor etterspurnad, men understrekar at dei jobbar for å rette opp i problemet. NHH-professor åtvarar mot tap av tillit dersom merkinga ikkje er korrekt.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene konkurrerer om kundene med tilbud på sunne varer i januar. Coop Extra, Kiwi og Rema 1000 har alle lansert kampanjer med prisreduksjoner på fisk, frukt og grønnsaker. Kiwi matcher priser, men unntar medlemstilbud, mens Rema 1000 og Coop Extra tilbyr rabatter til sine medlemmer. Forbrukerrådet kritiserer medlemskampanjene for å gjøre det vanskelig å sammenligne priser, og påpeker at det er vanskelig for forbrukere å få oversikt over de reelle kostnadene.