Nyhetssaker
Forbrukerrådet: Egne merkevarer truer konkurransen i dagligvaremarkedet

Forbrukerrådet: Egne merkevarer truer konkurransen i dagligvaremarkedet

Nettavisen logo

Kort oppsummert

  • Forbrukerrådet mener dagligvarekjeders satsing på egne merkevarer (EMV) i frysedisken gir dårligere konkurranse.

Forbrukerrådet advarer om at dagligvarekjeders økende bruk av egne merkevarer (EMV) i frysedisken kan føre til dårligere konkurranse og færre valgmuligheter for kundene. En sjekk av Nettavisen viser at Rema 1000 har en EMV-andel på over 90% for fryste grønnsaker.

Forbrukerrådet frykter at dette kan føre til et EMV-monopol, selv om EMV i utgangspunktet kan bidra til å presse priser. De påpeker at dagligvarekjedenes kontroll over grossister og transport forsterker problemet.

Rema 1000 og Kiwi forsvarer sine strategier med at EMV gir lavere kostnader og et bredere utvalg, men Forbrukerrådet oppfordrer Konkurransetilsynet til å undersøke utviklingen.