

Dagligvarekjeder som Rema 1000 har senket prisene på julevarer til rekordlave nivåer, med pepperkakedeig til 2,70 kroner som et eksempel. Dette har skapt debatt om hvordan prispress påvirker matens verdi og matsvinn.
Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender mener slike priser gir et skjevt bilde av matens verdi og bidrar til økt matsvinn. Samtidig forklarer markedsføringsekspert Trond Blindheim at lave priser er en strategi for å tiltrekke kunder til butikkene.
Regjeringen har sendt en ny matsvinnlov ut på høring, som blant annet vil pålegge matbransjen å donere overskuddsmat og redusere datovarer. Rema 1000 hevder de allerede jobber aktivt med å redusere matsvinn.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Dagbladet
3 måneder siden
VG
2 måneder siden
TV2
2 måneder siden
VG
3 måneder siden
TV2
2 måneder siden
NRK
2 måneder siden
Nettavisen
3 måneder siden
Nettavisen
6 måneder siden
Nettavisen
3 måneder siden
e24
3 måneder siden
Nettavisen
2 måneder siden
Nettavisen
2 måneder siden
VG
3 måneder siden
TV2
5 måneder siden
Nettavisen