Norgesgruppen beklager villedende merking av Jacobs Utvalgte Earl Grey te, der nylonposer er markedsført som «silke». Kunder har påpekt feilen siden 2019, men selskapet har gitt villedende svar om at problemet er rettet.
Kommunikasjonssjef Kine Søyland innrømmer svikt i kommunikasjonen og lover å endre emballasjen og inkludere informasjon om nylon. Selskapet har brukt standardsvar til kunder mellom 2019 og 2022, og beklager at en mer miljøvennlig løsning ikke har vært prioritert, men lover å inkludere dette i handlingsplanen for 2025.
Kunder reagerer sterkt på at selskapet har kjent til problemet lenge, og mener det grenser til lureri.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Norgesgruppen trekker tilbake en økologisk te fra Jacobs Utvalgte etter at det ble oppdaget at teposene, som skulle være av silke, var laget av nylonplast som frigir mikroplast. Først planla Norgesgruppen å endre merkingen, men etter en TV 2-avsløring om at de har vært klar over problemet i seks år, har de besluttet å fjerne produktet fra markedet.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
17 timer siden
NRK beklager at de kringkastet alvorlige anklager mot Fellesforbundets leder Jørn Eggum. Fellesforbundet sier de ikke fikk mulighet til å svare før påstandene ble fremsatt.
3 måneder siden
Nordea opplevde en teknisk feil som førte til at noen kunder mottok årsoppgaver som tilhørte andre. Feilen er nå rettet, og de feilsendte oppgavene er slettet fra den digitale postkassen E-boks. Kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen beklager hendelsen og forsikrer at de vil følge opp de berørte kundene. Nordea vil også rapportere saken til relevante myndigheter, inkludert Datatilsynet og Finanstilsynet. Banken har ikke opplyst om hvor mange som er berørt eller hva som var årsaken til feilen.
2 måneder siden
Telenor er ilagt et gebyr på 50 millioner kroner av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter problemer med nødnummertjenesten høsten 2024. Ved fire anledninger opplevde folk vanskeligheter med å nå nødetatene. Nkom foreslår at flere leverandører enn Telenor bør tilby nødnummertjenester. Telenor beklager hendelsene, tar Nkoms rapport på alvor og lover å iverksette tiltak for å hindre at lignende hendelser skjer igjen. Selskapet må utarbeide en handlingsplan innen 1. juni som skal godkjennes av Nkom.
2 måneder siden
NRK beklager en feilaktig fremstilling av kostnadene for brukerstyrt personlig assistanse (BPA) i en Dagsrevyen-reportasje som ble sendt i november i fjor. Reportasjen antydet feilaktig at BPA-kostnadene var 35 milliarder kroner, mens det korrekte beløpet er 3,5 milliarder. Feilen er nå rettet, og NRK beklager den upresise informasjonen. Uloba, en interesseorganisasjon for funksjonshemmede, har vært i dialog med NRKs etikksjef om saken og er tilfreds med at kanalen nå beklager feilen offentlig. Organisasjonen vurderte å klage saken inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU), men har droppet dette etter beklagelsen.
1 måned siden
En kunde oppdaget at Rema 1000 hadde byttet ut frosne skogsblåbær med hageblåbær, og reagerte på manglende merking. Rema 1000 forklarer at dette var en midlertidig løsning grunnet en tilbaketrekking av blåbær, for å unngå tomme hyller. De forsikrer at de nå er tilbake til å fylle posene med skogsblåbær.
1 måned siden
Influenserne Oskar Westerlin og Jørgen Fjeldberg har fått kritikk for markedsføringen av klesmerket Behrens Oslo. Forbrukerrådet reagerer på at en genser med kun 6% ull markedsføres som en «ullblanding», noe de mener kan være lovstridig. En professor i klær og bærekraft ved OsloMet kritiserer også merkingen og mener det er dårlig kundebehandling da produktet utgis for å være noe det ikke er. Westerlin har erkjent at de kunne brukt renere stoffer og har endret tittelen på genseren i nettbutikken. Han understreker at de tilbyr 30 dagers åpent kjøp.
3 måneder siden
Equinor har overdrevet tallene for CO2-fangst ved Sleipner-feltet i flere år. Selskapet har rapportert at de fjerner rundt én million tonn CO2 årlig, men faktiske tall viser at de i gjennomsnitt har lagret under halvparten av dette de siste elleve årene. Feilrapporteringen har blitt kritisert av både klimaministeren og miljøorganisasjoner. MDG-leder Arild Hermstad kaller det «grønnvasking». Equinor har beklaget feilen og oppdatert sine nettsider. Selskapet forklarer at nedgangen i CO2-fangst skyldes redusert produksjon fra Sleipner-feltet siden 2012.
3 måneder siden
Equinor har i flere år overdrevet mengden CO₂ de har lagret ved Sleipner-feltet. Selskapet har hevdet å lagre rundt én million tonn CO₂ årlig, men rapporter viser at de i snitt har lagret under halvparten av dette de siste elleve årene. De to siste årene har de kun lagret rundt 100.000 tonn. I tillegg har Equinor rapportert for høye tall til Miljødirektoratet fra 2017 til 2021. Equinor forklarer feilrapporteringen med en teknisk feil med måleutstyret. Selskapet beklager feilinformasjonen og sier de ikke skal drive med grønnvasking. Miljødirektoratet mener feilrapporteringen kan svekke tilliten til CO₂-lagring som klimatiltak.
2 måneder siden
Telenor har fått en bot på 50 millioner kroner av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter problemer med nødnumrene høsten 2024. Dette er den største boten Nkom har gitt. Nkom kritiserer Telenor for manglende rutiner og risikovurderinger, som de mener kunne ha forhindret svikten. Telenor beklager hendelsene og sier de jobber for å sikre at det ikke skjer igjen. Nkom foreslår også at flere operatører bør involveres i nødnummertjenesten for å sikre bedre beredskap.
4 måneder siden
En Coop-kunde reagerte på et tilbud på pasta med kun 60 øre rabatt, noe kunden oppfattet som lite. Coop forsvarer sin prisstrategi, men innrømmer at rabatten kan virke liten. De understreker at de ønsker å være åpne om prisendringer. Forbrukertilsynet påpeker at det er villedende å markedsføre noe som et tilbud uten en reell rabatt, og at førprisen skal være den laveste prisen de siste 30 dagene. Coop Mega hevder de justerer priser for å være billigst og at alle prisendringer skal kommuniseres.
2 måneder siden
Forbrukerrådet anklager Nidar (Orkla) for å lure kundene ved å redusere størrelsen på Nidar Favoritter-posene fra 300 til 200 gram, samtidig som kiloprisen øker. Dette kalles krympflasjon. Olav Kasland fra Forbrukerrådet mener Nidar burde vært åpne om økte kostnader istedenfor å villede forbrukerne. Orkla på sin side viser til økte kakaopriser og et nytt design på posene, men ønsker ikke å kommentere prisendringen ytterligere. Forbrukerrådet råder folk til å sjekke kiloprisen.
1 måned siden
DNB har beklaget at rundt 3.000 fondskunder har fått feil kurs og kursdato etter en teknisk oppussing og overgang til en ny spareløsning. Feilen gjelder handler utført fredag 7. mars, og banken lover å rette opp dette innen to uker. I tillegg opplevde noen kunder at transaksjoner fra 6. og 7. mars ikke var synlige, men dette er nå rettet. DNB korrigerer også kursdatoer der det er fordelaktig for kunden. Rundt 1.000 kunder venter fortsatt på å bli flyttet over til den nye løsningen, men de kan handle fond ved å kontakte banken.