Nyhetssaker
Kjøpmann raser mot jordbærtyveri: Kaller det respektløst

Kjøpmann raser mot jordbærtyveri: Kaller det respektløst

Dagbladet logo

Jordbærsesongen har avdekket et årlig problem i norske butikker, der kunder forsyner seg av andres kurver for å fylle sin egen. En kjøpmann kaller praksisen for tyveri og etterlyser tiltak fra dagligvarekjedene for å få bukt med problemet.

Kort oppsummert

  • Kunder forsyner seg av jordbær fra andres kurver i butikkene for å fylle sin egen.

Jordbærsesongen har igjen avdekket et utbredt problem i norske dagligvarebutikker, hvor kunder forsyner seg av jordbær fra andres kurver for å fylle sin egen. Arne Eidal, kjøpmann ved Rema 1000 på Frysja i Oslo, beskriver praksisen som «respektløs» og «tyveri».

Han forteller at kunder plukker de fineste bærene, noe som fører til at butikken må slå sammen kurver og taper penger. Eidal foreslår kilopris som en løsning, men mener kjedene vegrer seg fordi det kan fremstå dyrere for kunden.

Butikken har begynt å pakke jordbærkurvene med folie for å hindre tyveri og sikre hygiene. Kjøpmannen oppfordrer til bedre folkeskikk og ber dagligvarekjedene om å innføre kilopris for å løse problemet.

Arne Eidal

Rema 1000

DinSide

Nordre Aker Budstikke

Frysja

Oslo