Merkevaren Møllerens forsvinner fra butikkhyllene fra mars 2025. Norgesmøllene ønsker å tydeliggjøre at de er et norsk selskap eid av norske bønder, da undersøkelser viser at mange kunder ikke er klar over dette.
Navnebyttet kommer etter at Norgesmøllene mistet en stor avtale med Norgesgruppen til svenske Lantmännen Ceralia. Målet er å gjøre det lettere for kundene å finne den norske produsenten av mel- og kornprodukter.
Først ut med nytt navn er 2 kg Siktet Hvetemel. Norgesmøllene er eid av Felleskjøpet Agri og Stiftelsen Fritt Ord.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Norgesmøllene avvikler merkevaren «Møllerens» for å tydeliggjøre sin posisjon som en norsk produsent eid av norske bønder. Dette skjer etter at de mistet en viktig avtale med Norgesgruppen til Lantmännen Ceralia. Norgesmøllene ønsker å fremheve sin norske identitet og produksjon. Norgesgruppen forsikrer kundene om at overgangen til Regal-mel ikke vil redusere bruken av norsk korn i produktene.
4 måneder siden
En rekke matvarer har forsvunnet fra norske butikkhyller i 2024, inkludert varianter av Grandiosa, Pepsi og Freia Firkløver. Q-meierienes klimamelk, et forsøk på å redusere klimautslipp ved bruk av metanhemmere i kufôret, ble trukket tilbake etter kort tid på grunn av manglende etterspørsel og konspirasjonsteorier. Dagligvareekspert Odd Gisholt kritiserer det norske markedets overdrevne nyhetstrang, med faste lanseringsvinduer flere ganger i året. De fleste nylanseringer varer ikke mer enn tre år, og forbrukerne ender opp med å betale for de mange produktlanseringene. Nyhetene fungerer også som reklame for klassiske produkter.
28 dager siden
Shells bensinstasjoner i Norge forsvinner etter over 100 år, og erstattes av den finske kjeden St1. St1 overtok Shell allerede i 2015, men har latt stasjonene drives videre under Shells navn via en lisensordning. Nå samles alle stasjonene i Norden under St1s egen merkevare. 265 stasjoner vil få nytt navn og logo i løpet av året. Butikkene på stasjonene vil hete «Réal», men kundene kan fortsatt kjøpe den populære hvetebollen, som vil bli solgt under navnet «réal-bollen».
2 måneder siden
Kleskjeden Monki stenger fire av sine syv butikker i Norge i løpet av våren 2025. Butikkene som rammes er lokalisert i Tromsø, Oslo (Storo), Stavanger og Bergen. Dette skjer etter at eierselskapet H&M i fjor høst varslet at Monki skulle legges ned. Samtidig melder H&M om planer om å stenge 190 butikker i etablerte markeder og åpne 80 nye i fremvoksende markeder. Nyheten om nedleggelsene førte til et fall i H&M-aksjen, men den har siden hentet seg noe inn igjen. H&M har en markedsverdi på 210,5 milliarder svenske kroner og står også bak andre merker som Cos og Arket.
3 måneder siden
Regjeringen arbeider med en veileder for å øke salget av lokal mat og drikke, med et mål om 25 milliarder kroner i omsetning innen 2035. Landbruksminister Geir Pollestad ønsker å utvide mulighetene for salg av alkoholholdig drikke direkte fra produsentene, inkludert sterkøl fra bryggerier, som i dag kun selges på Vinmonopolet. Dette skal redusere byråkrati for bøndene, øke selvforsyningsgraden og fremme norsk mat- og drikkekultur. De nye reglene skal også bidra til økt konkurranse og interesse for lokale produkter, uten å utfordre Vinmonopolets prinsipper.
5 dager siden
Dagligvareaktører i Norge melder om knapphet på norsk storfekjøtt, noe som fører til økt bruk av importerte råvarer for å unngå tomme hyller. Norgesgruppen og Coop opplyser at de i hovedsak ønsker å selge norsk kjøtt, men benytter import når det norske markedet ikke dekker etterspørselen. Nortura, som regulerer kjøttmarkedet, bekrefter at det importeres rundt 9000 tonn storfekjøtt årlig, tilsvarende ni prosent av markedet. Tilførslene av storfe har vært som forventet, men det er noe lavere innmeldinger av ku etter mars, noe som skaper knapphet. Leverandører som Nordfjord Kjøtt opplever også underdekning, men importerer ikke råvarer. Nortura forventer at situasjonen vil bedre seg, men varsler en nedgang i tilførslene i 2025. For å sikre norsk kjøtt anbefales produkter fra Gilde og Prior, som alltid garanterer norsk råvare.
3 måneder siden
Storebrand Asset Management flytter alle sine norskregistrerte aksje- og rentefond til Sverige. Flyttingen, som omfatter 58 fond, skal gjennomføres i løpet av 2025 og 2026. Selskapet begrunner avgjørelsen med et ønske om å styrke sin posisjon i det nordiske markedet og oppnå bedre konkurransevilkår. Storebrand har allerede en betydelig forvaltningskapital i Sverige, og ser det som fordelaktig å samle driften i ett domisil. Endringen skal ikke påvirke investeringsstrategier, kundekostnader eller medføre overtallighet blant de ansatte. Utflaggingen kommer etter at flere andre kapitalforvaltere har signalisert lignende planer på grunn av norske særregler og konkurranseulemper.
1 dag siden
Norgesgruppen selger importert tysk kjøttdeig til nesten samme pris som norsk. Selskapet forklarer at importen er nødvendig grunnet mangel på fersk norsk råvare.
24 dager siden
MDG ønsker å innføre merking av europeiske varer i norske butikker, etter modell fra Canada og Danmark, for å gjøre det lettere for forbrukerne å velge europeisk. FrP støtter forslaget delvis, men advarer mot økt byråkrati. Dagligvarekjedene påpeker at de allerede følger gjeldende regler for opprinnelsesmerking. En økonomiprofessor mener tiltaket er lite gjennomtenkt og vil ha liten effekt. Merkeordningen er ment å omfatte flere bransjer, inkludert dagligvare, kleskjeder, parfymerier og elektronikk.
3 måneder siden
Norsk melkeproduksjon har økt med 8 prosent i 2024 sammenlignet med 2023, noe som indikerer at det ikke vil bli en ny melkekrise i vinter. Økningen skyldes blant annet høyere melkekvoter, som for 2025 er satt 20 prosent høyere enn i fjor. Til tross for økt produksjon forventes det fortsatt en stram tilførselssituasjon gjennom sommeren og høsten. Tine bygger derfor melkelager for å sikre forsyningen. I fjor måtte Tine importere melkepulver for å dekke etterspørselen, noe som førte til at Nyt Norge-merket ble fjernet fra enkelte yoghurtprodukter. Importen av melkepulver fortsatte utover året i fjor.
4 dager siden
Matinfluenser Kristoffer Gregersen reagerte da han oppdaget noe hos Meny. Han stusset da han skulle handle karbonadedeig.
7 dager siden
EUs kommende forbud mot røykaroma vil tvinge flere norske matprodusenter til å endre oppskriftene på populære produkter som Gilde Stjernebacon og McDonald’s Big Tasty. Forbudet gjelder flere matvarer, særlig kjøttprodukter, og flere dagligvarekjeder som Coop og Norgesgruppen jobber allerede med å fase ut røykaroma. Coop tilpasser produktene for å bevare smaken, og Norgesgruppen har fjernet røykaroma fra enkelte snacks, men arbeidet med kjøttprodukter er mer utfordrende og har lengre overgangsfrist til 2029. Rema 1000 bruker generelt lite røykaroma i egne merkevarer, men erkjenner at EU-direktivet vil påvirke produkter som bacon, skinke og pølser. Overgangsfristen gir produsentene tid til å omstille produksjonen slik at varene fortsatt kan tilbys kundene.
2 måneder siden
Norsk Tipping avvikler salg av Lotto, Vikinglotto og Tipping i butikk fra 2028 på grunn av økt digitalisering. Stadig færre kunder leverer kuponger i butikk, og mange kommisjonærer sier opp sine verv. Selskapet anser det ikke som økonomisk forsvarlig å utvikle nye terminalløsninger. Flaxlodd vil fortsatt være tilgjengelig i butikk, og Norsk Tipping vil bistå kunder med overgangen til digitale løsninger.
2 måneder siden
Tidligere landbruksminister Geir Pollestad (Sp) advarer mot å fjerne importvernet på mat, da han mener det vil være kroken på døren for store deler av norsk landbruk. Han mener at Norge ikke kan straffe norske bønder på grunn av internasjonale politiske hendelser. Professor Ola H. Grytten ved NHH påpeker at Norge har høye tollsatser, men anerkjenner samtidig behovet for en viss toll for å opprettholde norsk jordbruk. FrP ønsker reduserte tollmurer, mens Norsk Bonde- og Småbrukarlag understreker at norske bønder er avhengig av det eksisterende tollvernet for å overleve.
27 dager siden
Artikkelen omhandler mulige konsekvenser av Trumps tollgrep og EUs eventuelle mottiltak. Danske Coop planlegger å merke amerikanske varer for å informere kundene om prisøkninger som følge av toll. Finansministeren avviser påstander om at Norge har høye tollsatser på amerikanske varer, og understreker at Norge har differensierte tollsatser. Norske dagligvarekjeder følger situasjonen og understreker at de allerede har tydelig opprinnelsesmerking på sine varer, men vil vurdere ytterligere tiltak når konsekvensene av en eventuell mottoll er klarere. Frukt- og grøntavdelingen trekkes frem som et eksempel på god opprinnelsesmerking.