
Kiwi Lyngdal ber kunder levere tilbake forsvunne handlekurver
6 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
6 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kiwi Lyngdal opplever stor mangel på handlekurver etter at kunder tar dem med hjem, trolig grunnet økte priser på plastposer. Dette skaper utfordringer for butikken og reiser spørsmål om forbrukeratferd i møte med miljøavgifter.
Kiwi i Lyngdal har sendt ut en bønn til sine kunder om å returnere butikkens håndholdte handlekurver, da et betydelig antall har forsvunnet. Butikken, som tidligere hadde to høye stabler, står nå igjen med svært få kurver, og mistenker at kundene tar dem med hjem for å unngå å kjøpe dyre plastposer. Prisen på plastposer har økt fra rundt tre kroner i 2020 til seks-sju kroner i dag, som en del av regjeringens plaststrategi og EUs direktiv for å redusere plastforbruket til 40 poser per person innen 2025.
Kommunikasjonssjef Nora Mile Helgesen i Kiwi bekrefter at dette ikke er et stort problem for kjeden generelt, men erkjenner at det kan variere lokalt, som i Lyngdal. Hun understreker at kurvene er ment for bruk i butikken, og at forsvinningen skaper mangel for andre kunder og potensielt forsøpling. Til tross for utfordringen har Kiwi totalt sett redusert salget av plastbæreposer med 23 prosent hittil i år.
Kunder i kommentarfeltet påpeker at skiltet «Ta en her» kan misforstås, og at lignende tyverier av både kurver og vogner skjer i andre butikker. Noen foreslår alarmer, mens andre uttrykker frustrasjon over matpriser eller kritiserer handlingen. Kiwi Lyngdal oppfordrer de som har tatt med kurver hjem til å levere dem tilbake.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!