
Nettavisen
Økte posepriser skaper kaos og endrer ikke forbruksvaner
Økte priser på plastposer har ført til uventet kaos på miljøstasjonene og viser at forbruksvaner ikke endres med tvang. Artikkelen argumenterer for at pris er en sterkere motivator enn bærekraft for mange, og at belønning må til for å oppnå reell endring.
8 dager siden
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Økte priser på plastposer har ført til kaos på miljøstasjonene og feilsortering av avfall.
Økte priser på plastposer har ført til uventet kaos på miljøstasjonene, der mange forbrukere nå bruker uegnede poser som revner i sorteringsanleggene. Artikkelen kritiserer den nåværende tilnærmingen, som den beskriver som en 'pisk uten gulrot', og hevder at pris er en langt sterkere motivator for forbrukere enn bærekraft.
Dette fører til at folk enten kjøper dyre, potensielt for tynne avfallsposer, eller bruker gratis sorteringsposer for mat og plast til restavfall. Forfatteren savner tilgangen på rimelige handleposer for praktiske formål i hjemmet og på reise.
Det stilles spørsmål ved miljøeffekten av bomullsnett versus plastposer, med referanse til en norsk studie som viser at et bomullsnett må brukes 68 ganger for å matche miljøpåvirkningen til en plastpose. Artikkelen konkluderer med at det mangler en god og enkel løsning for forbrukerne, noe som skaper forvirring og feilsortering.
Oslo kommune
Renovasjons- og gjenvinningsetaten
Handelens Miljøfond
First Price
Oslo