
Stavanger innfører dagbøter for ubrukte båter i havn
Stavanger motorbåtforening har innført nye vedtekter for å bekjempe forfalne og ubrukte båter i en av Norges største småbåthavner. De nye reglene inkluderer dagbøter for eiere som ikke flytter eller fikser båtene, et tiltak som også adresserer miljøkonsekvenser og lang ventetid på båtplass.
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Stavanger motorbåtforening innfører dagbøter på rundt 100 kroner for ubrukte eller forfalne båter for å frigjøre plasser.
Sammendrag
Stavanger motorbåtforening har innført nye vedtekter for å håndtere forfalne og ubrukte båter i en av Norges største småbåthavner. Båteier Hans Olav Haugland observerer at mange dyre båter ligger i ro, og mistenker at plasser holdes for fremtidige generasjoner. Styreleder Helge Skåden bekrefter at foreningen vil gripe inn ved fare for søkking eller nabobåter, og eiere vil motta dagbøter på rundt hundre kroner inntil båten er flyttet eller fikset.
Miljødirektoratets Anja Meland Rød advarer om miljøskader fra forfalne båter, som avgir mikroplast og miljøgifter. Hun kritiserer mangelen på et obligatorisk småbåtregister for båter under 15 meter, noe som gjør det lett å dumpe dem uten ansvar. Selv om 10.
000-13. 000 båter vrakes årlig, anslås over en million fritidsbåter i Norge. Foreningen anser dagbøtene som et viktig prinsipp for å frigjøre båtplasser, spesielt med tanke på den fem til seks år lange ventetiden for en plass.
Nøkkelentiteter
Helge Skåden
Hans Olav Haugland
Anja Meland Rød
Stavanger motorbåtforeining
Miljødirektoratet
Stavanger
Noreg
Kysten av Noreg