E18 Vestkorridoren: 60 milliarder kroner garanterer fortsatt kø
1 dag siden siste oppdatering
4 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
4 min lesetid
Statens vegvesens gigantprosjekt E18 Vestkorridoren, til 60 milliarder kroner, garanterer fortsatt kø frem til 2060, ifølge forskere. Dette kostbare veiprosjektet, vedtatt på utdaterte premisser, møter sterk kritikk for å være samfunnsmessig ulønnsomt og trafikkgenererende.
E18 Vestkorridoren, et veiprosjekt vest for Oslo til 60 milliarder skattekroner, forventes å skape mer trafikk og vedvarende kø frem til 2060, ifølge Statens vegvesen og forskere. Seniorforsker Askill Hasle ved Transportøkonomisk institutt (TØI) betegner prosjektet som samfunnsmessig ulønnsomt, basert på utdaterte beregninger fra 10-15 år tilbake som ikke tok høyde for redusert trafikkvekst i Oslo-området. Prosjektet, som også innebærer økte bompenger i 20 år, ble vedtatt i Stortinget 18.
juni 2020 med 57 mot 28 stemmer, etter at Jon Georg Dale (Frp) la frem proposisjonen og Knut Arild Hareide (KrF) overtok ansvaret. Oslo kommune motsatte seg utbyggingen, mens Viken, næringsinteresser, Bærum og Asker støttet den. Prosjektleder Tom Hedalen i Statens vegvesen bekrefter at kø vil vedvare, og forskningsleder Aud Tennøy (TØI) forklarer at veibygging ofte fører til byspredning og økt bilbruk, som igjen genererer ny kø.
Naturvernforbundet kritiserer paradokset i statens politikk. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) forsvarer prosjektet med bred oppslutning og henviser til massive investeringer i kollektivtrafikk og jernbane som alternativer. Forskere foreslår svært høye bomavgifter som eneste løsning for å sikre fremkommelighet på den nye veien.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!