«Tullestudier» debatt: Høyere utdanning må prioritere vekst
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
En debatt om «tullestudier» i norsk høyere utdanning reiser spørsmål om prioriteringer og landets lave produktivitetsvekst. Kritikken hevder at feil fokus i akademia kan ha dramatiske konsekvenser for Norges økonomiske fremtid og velferd.
Artikkelen kritiserer prioriteringene i norsk høyere utdanning, spesielt fremveksten av «syltynne studier» med buzzord som bærekraft og mangfold. Forfatteren hevder at dette bidrar til Norges lave produktivitetsvekst, som har vært under 0,5 prosent årlig de siste 15 årene – blant de svakeste i vestlige land. Mens alle er enige om behovet for flere sykepleiere, ingeniører, håndverkere og IT-eksperter, argumenteres det for at det må prioriteres bort andre fag.
NHOs kompetansebarometer viser at næringslivet primært etterspør ingeniører, teknisk utdannede, IKT-eksperter og håndverkere, mens humanistiske fag og spesifikt mangfold/bærekraft nevnes nederst. Kun 14 prosent av norske bachelorstudenter studerer STEM-fag, lavest i OECD. Dette forklares delvis med høyskolers jakt på universitetsstatus, som historisk krevde bredde i doktorgradsprogrammer.
Nylige eksempler fra Fædrelandsvennen viser at studier som «Bærekraft og kultur» og «Interkulturelle relasjoner» legges ned grunnet manglende etterspørsel. Forfatteren understreker at ikke all utdanning må ha næringsverdi, men at politisk styring av ressursbruken er nødvendig for å unngå sløsing og fremme økonomisk vekst, som igjen vil skape flere og bedre betalte jobber.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!