Høyre kritiseres for 'tullefag'-syn på høyere utdanning
Høyres Peter Frølich kritiseres for å kalle enkelte universitetsfag «tullefag» og utfordrer partiets kunnskapssyn. Dette reiser spørsmål om akademisk frihet, politisk detaljstyring og universitetenes rolle i å prioritere utdanning.
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Peter Frølichs kritikk av «tullefag» ved universiteter og høyskoler møter motstand, da det oppfattes som et angrep på akademisk frihet og demokratiske verdier.
Sammendrag
Høyres stortingsrepresentant Peter Frølich har startet valgkampen med å kritisere det han kaller «tullefag» ved norske universiteter og høyskoler, og nevner studier i mangfold, kjønn og tverrkulturell forståelse som eksempler. Artikkelen stiller spørsmål ved Høyres kunnskapssyn og argumenterer for at regjeringen allerede prioriterer knappe ressurser i høyere utdanning basert på samfunnets behov, blant annet ved å styrke sykepleier- og medisinutdanningene.
Forfatteren understreker viktigheten av akademisk frihet og advarer mot at politikere skal sensurere enkeltemner, da dette kan ligne på praksis i autoritære land. Det hevdes at universiteter og høyskoler selv er best egnet til å prioritere fag basert på arbeidsmarkedets behov og studentenes ønsker.
Artikkelen fremhever også behovet for bredde og tverrfaglighet, inkludert humanistiske fag, for å løse komplekse samfunnsoppgaver. Avslutningsvis kritiseres Høyre for å gå til valg på detaljstyring og et snevrere kunnskapssyn.
Nøkkelentiteter
Peter Frølich
Erna Solberg
Høyre
Arbeiderpartiet
Senterpartiet
SV
Universiteter og høyskoler
Norge
Verden