
Nye svindelmetoder rammer Booking.com-brukere
Nye og sofistikerte svindelmetoder sprer seg på populære bestillingsplattformer som Booking.com, og utnytter både overnattingssteder og kunder. Disse svindlene er vanskelige å oppdage da de ofte foregår via plattformens egne kanaler, noe som fjerner de vanlige faresignalene.
Kort oppsummert
- Hackere utfører phishing-angrep mot overnattingssteder og bruker deretter Booking.com-plattformen til å kontakte kunder med svindelforsøk.
Hackere utnytter phishing-angrep mot overnattingssteder for å svindle Booking. com-kunder. De kontakter kundene, ofte via Booking.
coms egen plattform, noe som gjør svindelen vanskelig å identifisere. En utbredt metode er å sende meldinger om betalingsproblemer med kort frist, truende med kansellering om man ikke klikker en lenke. Falske annonser for ikke-eksisterende ferieboliger har også lurt reisende, som i et tilfelle der sveitsiske turister betalte 90 000 kroner for en Ibiza-villa som ikke fantes.
Booking. com erkjenner økningen i sofistikerte svindler, delvis drevet av kunstig intelligens. De har refundert beløp i tilfeller med falske annonser og advarer kunder mot å dele personlig eller økonomisk informasjon utenfor plattformen.
Booking.com
The Guardian
Daily Mail
20 Minuten
Ibiza
Sveits
Global