Nyhetssaker
Nye svindelmetoder rammer Booking.com-brukere

Nye svindelmetoder rammer Booking.com-brukere

Dagbladet logo

Nye og sofistikerte svindelmetoder sprer seg på populære bestillingsplattformer som Booking.com, og utnytter både overnattingssteder og kunder. Disse svindlene er vanskelige å oppdage da de ofte foregår via plattformens egne kanaler, noe som fjerner de vanlige faresignalene.

Kort oppsummert

  • Hackere utfører phishing-angrep mot overnattingssteder og bruker deretter Booking.com-plattformen til å kontakte kunder med svindelforsøk.

Hackere utnytter phishing-angrep mot overnattingssteder for å svindle Booking. com-kunder. De kontakter kundene, ofte via Booking.

coms egen plattform, noe som gjør svindelen vanskelig å identifisere. En utbredt metode er å sende meldinger om betalingsproblemer med kort frist, truende med kansellering om man ikke klikker en lenke. Falske annonser for ikke-eksisterende ferieboliger har også lurt reisende, som i et tilfelle der sveitsiske turister betalte 90 000 kroner for en Ibiza-villa som ikke fantes.

Booking. com erkjenner økningen i sofistikerte svindler, delvis drevet av kunstig intelligens. De har refundert beløp i tilfeller med falske annonser og advarer kunder mot å dele personlig eller økonomisk informasjon utenfor plattformen.

Booking.com

The Guardian

Daily Mail

20 Minuten

WhatsApp

Ibiza

Sveits

Global