En populær TikTok-trend med Dubai-sjokolade har ført til stor etterspørsel i Haugesund. Lutchfood har lansert en cookie-variant som er svært populær.
To journalister fra Haugesunds Avis har testet cookien. Morten Asbjørnsen ga den terningkast 2 og uttrykte at han ikke forstår hypen.
Roar Eskild Jacobsen ga den terningkast 3 og ser et potensial.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Dubai-sjokoladen, som ble et fenomen i 2024, selges for over 1000 kroner kiloen hos Mattorget på Gjennestad. Butikken opplever god etterspørsel etter den virale sjokoladen til tross for prisen. Sjokoladen har blitt populær gjennom TikTok, og flere produsenter har laget sine egne varianter. Gründeren av Mattorget, Tor Kristian Stevik, forteller at de tok inn sjokoladen etter ønske fra kundene. Han tror populariteten skyldes hypen rundt sjokoladen, og at den høye prisen reflekterer både etterspørselen og leverandørens priser.
2 måneder siden
Den såkalla «Dubai-sjokoladen» har blitt svært populær i Noreg, hovudsakleg på grunn av spreiing via TikTok. Butikkhyllene blir raskt tomme, og butikkar som Normal og Best Asia Bazar sel sjokoladen. Sistnemnde følgjer trendar frå sosiale medium for å tilby populære produkt. Samfunnsgeograf Karl-Fredrik Tangen påpeiker at store teknologiselskap tener på denne typen marknadsføring, og samanliknar fenomenet med tidlegare trendar som sportsdrikken Prime. Prisane på Dubai-sjokoladen varierer, og ein ser liknande tendensar med høg etterspurnad og prisvekst, mellom anna på Finn.no.
2 måneder siden
Den populære Dubai-sjokoladen, kjent fra sosiale medier, er for tiden utsolgt i alle Normal-butikker i Norge. Sjokoladen ble raskt revet bort til tross for prisen på 118 kroner. Landssjef i Normal Norge, Thomas Harsvik, opplyser at de forventer å ha sjokoladen tilbake i butikkene rundt midten av mars. Dubai-sjokoladen, som opprinnelig kommer fra Dubai, inneholder pistasjkrem, tahini og kataifi. Mens kundene venter, anbefaler Harsvik andre internasjonale sjokolader som Milka, Hershey’s, Reese’s og Tony’s Chocolonely.
3 måneder siden
Dubai-sjokoladen, kjent fra sosiale medier, har skapt stor etterspørsel. Sjokoladen, som er fylt med pistasjkrem, tahini og kataifi, ble lansert i Normal-butikker og solgte ut raskt flere steder. Ifølge landssjefen i Normal skyldes det kombinasjonen av høy etterspørsel, konkurransedyktig pris og oppmerksomhet i sosiale medier. Sjokoladen koster 118 kroner, noe som reflekterer høye priser på kakao og pistasj. Selv om ingrediensene har vært brukt i andre land i lang tid, har denne kombinasjonen blitt en viral hit.
24 dager siden
Hype rundt Dubai-sjokoladen fortsetter med lanseringen av Dubai-sjokoladeinspirert iskrem fra Hennig-Olsen Is og Kulinaris. Begge iskremene lanseres som limited edition kuleis i uke 18, og vil være tilgjengelig i kiosker og bensinstasjoner. Kulinaris sin variant kombinerer pistasj- og sjokoladeiskrem med kataifi og pistasjkrem. Utfordringer med å skaffe nok pistasj av høy kvalitet kan begrense produksjonen. Mottakelsen på sosiale medier er blandet, der noen er skeptiske mens influensere som Anna-Safia Moholdt Ismail er positive.
11 dager siden
En viral TikTok-trend med pistasjsjokolade har ført til internasjonal mangel på pistasjnøtter. Etterspørselen etter sjokolade med pistasjfyll har eksplodert etter at videoer av «Dubai-sjokoladen» ble populære på sosiale medier. Dette har ført til at prisene på pistasjnøtter har steget kraftig, fra 7,65 til 10,30 dollar per halvkilo. Mangel på nøtter skyldes også fjorårets dårlige avling i USA og økt eksport fra Iran til De forente arabiske emirater. Noen butikker har begynt å rasjonere salget av sjokoladen for å håndtere den store etterspørselen.
1 måned siden
En pop-up-butikk av TikTok-profilen Mathea Bjørndalen har ført til lange køer på kjøpesenteret Paleet i Oslo. Bjørndalen er kjent for sine videoer av fristende bakverk, og tiltrekker seg mange besøkende. Et kjærestepar har reist helt fra Moss for å smake på bakverkene. Den store pågangen gjør at det daglig selges mellom 500 og 700 boller og cookies.
20 dager siden
Kokosmelk har blitt en populær ingrediens, drevet av TikTok-trender som chia-pudding og mango sticky rice. Dette har ført til tomme hyller i flere butikker. Kiwi melder om leveringsutfordringer, men forsikrer at de fyller på så raskt de kan. Coop Extra har sett en betydelig salgsøkning, mens Rema 1000 ikke har opplevd mangel. Dette er ikke første gang populære trender har ført til at butikkhyllene tømmes for varer; tidligere har cottage cheese, Dubai-sjokolade og andre matvarer opplevd lignende etterspørsel.
1 måned siden
En ny kjeks vekker begeistring hos et testpanel, som mener den smaker som den savnede Dots-kjeksen. Produsenten avkrefter at det er Dots, men entusiasmen er stor. I tillegg relanserer Sætre Pepita-kjeks med ny innpakning, og Ballerina introduserer Skogsbær og Sjokovanilje, som tidligere het Blåbærlykke og Safari Sjokovanilje. Testpanelet, bestående av to ferske europamestere i konditori, har smakt på årets nyheter innen kjeks og kaker, og gir sin vurdering av produkter fra Aunt Mabels, Fox's, Mr. Brownie og Sætre. Ballerina Brownie får spesielt gode tilbakemeldinger og beskrives som en nostalgisk smaksopplevelse.
1 måned siden
En test av årets godterinyheter avdekker både positive og negative overraskelser. Testpanelet, bestående av en dessertkokk og en konditorlærling, vurderte produktene etter utseende, duft, konsistens og smak. KitKat Chunky Peanut butter og Freia Kvikk Lunsj med appelsin og havsalt utmerket seg positivt. Panelet etterlyste generelt mer salt i godteriet for å balansere sødmen og fremheve smakene. Flere av nyhetene viste seg å være kopier av eksisterende produkter, og noen skuffet på grunn av smak eller konsistens.
1 måned siden
Krone Frukt i Hønefoss opplever stor etterspørsel etter den populære «TikTok-sjokoladen», også kjent som Dubai-sjokolade. Til tross for en kilopris på 1.450 kroner selges sjokoladen svært godt. Daglig leder Hanar Mohammed forteller at de aldri har solgt så mye av en bestemt type sjokolade før. Krone Frukt ble startet av Hanars foreldre i 1999, og i 2024 omsatte butikken for 26 millioner kroner, en økning fra året før. Familien, som opprinnelig er fra Irak, konkurrerer med store kjeder ved å fokusere på kvalitet, personlig service og ferske råvarer som de henter selv i Oslo flere ganger i uken.
10 dager siden
Et panel av kokker har testet årets iskremnyheter fra Hennig-Olsen, Isbjørn is og Diplom-is. Testen avslører både positive overraskelser og skuffelser. Kokkene savnet mer nyskapning, men fremhevet samtidig flere gode kandidater. Blant favorittene finner vi Litago sjokolade og Big Deal peanøtt, mens Dream fløteis sitron stakk av med seieren takket være en perfekt kombinasjon av fløteis og syrlig sitrontrekk. Ananassplitt og Oreo-isen fikk derimot blandede tilbakemeldinger, hvor førstnevnte manglet tydelig smak og sistnevnte ble opplevd som tørr.
1 måned siden
Influenser Mathea Bjørndalen åpnet et pop-up-bakeri på Paleet i Oslo, noe som resulterte i lange køer. Mange hadde sett bakervarene på TikTok og ønsket å smake. Noen kunder ventet i timevis, mens andre ga opp. De som smakte bollene var fornøyde, men mente køen var for lang.
2 måneder siden
Artikkelen tester et utvalg av nye matvarer i butikk, inkludert yoghurt, middagsretter og chips. Mango sticky rice og Tulip slow cooked indrefilet får gode anmeldelser for smak og enkel tilberedning. Hjemmekebab-settet overrasker positivt med god smak. Vårrullene får derimot dårlig kritikk for smak og konsistens. Testpanelet er heller ikke imponert over de nye chipstypene fra Maarud og Frostachips. Artikkelen varsler kommende tester av drikke, kjeks, is og godteri.
2 måneder siden
Japansk hodespa har blitt en viral trend på TikTok, noe som har ført til at flere salonger i Bergen tilbyr behandlingen. Både Headbliss Bergen og Luxus Spa Clinic melder om stor etterspørsel, med kunder som reiser fra hele Norge for å prøve trenden. Behandlingen omfatter analyse av hodebunn, dyprens, vask, dampbad og massasje. En ekspert på sosiale medier påpeker at selv om trender kan være flyktige, er et godt produkt og effektiv markedsføring avgjørende for å opprettholde populariteten over tid.