Den såkalte Dubai-sjokoladen, en melkesjokolade fylt med pistasj, tahini og knafeh, har oppnådd stor popularitet, spesielt gjennom sosiale medier. Sjokoladen ble opprinnelig lansert i Dubai i 2021 og gikk viralt i 2024. En skribent hevder at den store oppmerksomheten rundt sjokoladen er problematisk fordi den tar fokus bort fra alvorlige menneskerettighetsbrudd i De sameinte arabiske emirata (FAE), hvor Dubai ligger.
FAE beskrives som et autoritært regime uten ytringsfrihet, hvor skeive, kvinner og migrantarbeidere diskrimineres og aktivister fengsles. Regimet jobber aktivt med å forbedre sitt internasjonale image, blant annet gjennom turisme og store arrangementer.
Sjokoladen selges til svært høye priser, noe som forklares med høy etterspørsel og at den ble utviklet for å bruke mindre kakao grunnet høye kakaopriser. Skribenten sammenligner effekten av sjokoladetrenden med Qatars bruk av fotball-VM for å avlede oppmerksomhet fra menneskerettighetsspørsmål.