En viral Dubai-sjokolade med pistasjkrem og sprø knafeh har skapt global mangel på pistasjnøtter og økte priser. Etterspørselen har eksplodert siden desember 2023, noe som har ført til betydelig prisstigning på pistasjkjerner og produksjonsproblemer.
Også i Norge merkes økt etterspørsel etter pistasjprodukter. USA, en stor eksportør av pistasjnøtter, opplevde produksjonsnedgang i fjor, noe som forverrer situasjonen.
Nå endrer flere amerikanske gårder produksjonen for å dekke den økende etterspørselen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
11 dager siden
En viral TikTok-trend med pistasjsjokolade har ført til internasjonal mangel på pistasjnøtter. Etterspørselen etter sjokolade med pistasjfyll har eksplodert etter at videoer av «Dubai-sjokoladen» ble populære på sosiale medier. Dette har ført til at prisene på pistasjnøtter har steget kraftig, fra 7,65 til 10,30 dollar per halvkilo. Mangel på nøtter skyldes også fjorårets dårlige avling i USA og økt eksport fra Iran til De forente arabiske emirater. Noen butikker har begynt å rasjonere salget av sjokoladen for å håndtere den store etterspørselen.
11 dager siden
Prisen på pistasjnøtter har steget med omtrent 35 prosent det siste året, og koster nå 229 kroner per kilo. En populær TikTok-trend med «Dubai-sjokolade», en sjokoladebar med pistasjkrem, har økt etterspørselen. Samtidig var det en dårlig pistasjhøst i USA i fjor, noe som har ført til mangel på billige pistasjnøtter som brukes i sjokoladen. En nøtteforhandler uttaler at «pistasjverdenen er i bunn og grunn uttømt akkurat nå».
3 måneder siden
Dubai-sjokoladen, kjent fra sosiale medier, har skapt stor etterspørsel. Sjokoladen, som er fylt med pistasjkrem, tahini og kataifi, ble lansert i Normal-butikker og solgte ut raskt flere steder. Ifølge landssjefen i Normal skyldes det kombinasjonen av høy etterspørsel, konkurransedyktig pris og oppmerksomhet i sosiale medier. Sjokoladen koster 118 kroner, noe som reflekterer høye priser på kakao og pistasj. Selv om ingrediensene har vært brukt i andre land i lang tid, har denne kombinasjonen blitt en viral hit.
4 måneder siden
Priskrigen på julevarer har ført til stor etterspørsel og hamstring i butikkene. Flere populære juleprodukter, som juleøl, marsipan og grøt, er vanskelig å få tak i. Leverandørene melder om at de ikke har kapasitet til å produsere mer av enkelte varer før jul. Coop har innført en maksgrense for antall julevarer per kunde for å forhindre hamstring. Både Kiwi og Rema 1000 melder om høy omsetning, men også risiko for tomme hyller. Ringnes bekrefter at det ikke produseres mer billig juleøl.
2 måneder siden
Dubai-sjokoladen, som ble et fenomen i 2024, selges for over 1000 kroner kiloen hos Mattorget på Gjennestad. Butikken opplever god etterspørsel etter den virale sjokoladen til tross for prisen. Sjokoladen har blitt populær gjennom TikTok, og flere produsenter har laget sine egne varianter. Gründeren av Mattorget, Tor Kristian Stevik, forteller at de tok inn sjokoladen etter ønske fra kundene. Han tror populariteten skyldes hypen rundt sjokoladen, og at den høye prisen reflekterer både etterspørselen og leverandørens priser.
1 dag siden
Økende global etterspørsel etter matcha-te skaper mangel. Produsenter i Japan sliter med å dekke behovet.
2 måneder siden
Den populære Dubai-sjokoladen, kjent fra sosiale medier, er for tiden utsolgt i alle Normal-butikker i Norge. Sjokoladen ble raskt revet bort til tross for prisen på 118 kroner. Landssjef i Normal Norge, Thomas Harsvik, opplyser at de forventer å ha sjokoladen tilbake i butikkene rundt midten av mars. Dubai-sjokoladen, som opprinnelig kommer fra Dubai, inneholder pistasjkrem, tahini og kataifi. Mens kundene venter, anbefaler Harsvik andre internasjonale sjokolader som Milka, Hershey’s, Reese’s og Tony’s Chocolonely.
2 måneder siden
Høye kakaopriser og råvaremangel har ført til at O'boy er utsolgt i flere butikker i Norge og Sverige. Mondelez opplyser at produksjonen er i gang igjen, men at det vil ta tid før varene er tilbake i butikkene. Krisen skyldes dårlige avlinger i kakaoproduserende land, som følge av ekstremvær og klimaendringer, noe som har ført til historisk høye råvarepriser. Dette påvirker produksjonen av sjokoladeprodukter globalt.
3 måneder siden
Sjokoladeprisene har steget kraftig det siste året, og situasjonen ser ut til å forverre seg. Prisøkningen skyldes en krise i kakao-produksjonen, med tørke, gamle trær og sykdom som hovedårsaker. Det tar lang tid før nye kakaotrær gir avlinger, noe som gjør at problemene kan vedvare i flere år. Spisesjokolade har økt med 13,2 prosent, mens kokesjokolade har økt enda mer, med 21,3 prosent. Eksperter frykter at prisene kan øke enda mer i 2025.
4 måneder siden
Tine økte produksjonen av julebrunost med 100 tonn i år, men melder likevel om utsolgte varer flere steder. Til tross for økt produksjon, ser det ikke ut til å dekke etterspørselen. Siste produksjonsdag var i slutten av november, og det vil ikke produseres mer julebrunost i år. Priskrig i butikkene kan ha bidratt til den økte etterspørselen. Tine vurderer nå å øke produksjonen ytterligere neste år. Som et alternativ til julebrunost, foreslår Tine Edamer.
4 måneder siden
Flere dagligvarebutikker melder om tomme hyller for julegløgg. Priskrigen på julemat har ført til økt etterspørsel og mangel på flere typiske julevarer, som julebrunost og ferdig risengrynsgrøt. Til tross for økt produksjon fra Tine, er disse varene vanskelige å få tak i. Kiwi bekrefter at flere av deres butikker er tomme for gløgg, og at leverandørene ikke produserer mer før jul. Rema 1000 opplyser også om at enkelte sesongvarer kan være utsolgt, men forsikrer at de har mange alternativer for kundene.
2 måneder siden
Sjokoladeprisene har steget markant i norske butikker, med priser opp mot 65 kroner for en stor melkesjokoladeplate, mot tidligere kampanjepriser rundt 28 kroner. Hovedårsaken er en kraftig økning i råvareprisen på kakao, forårsaket av dårlige avlinger i Vest-Afrika. Klimaendringer, ekstremvær og sykdommer på kakaotrærne bidrar til avlingssvikten. Analytikere forventer at de høye prisene vil vedvare i flere år, da det tar tid å etablere ny kapasitet og fornye kakaotrærne. Både butikkjeder og sjokoladeprodusenter peker på hverandre som ansvarlige for prisøkningen.
21 dager siden
Norske matvarer har opplevd en prisstigning på 8,7 prosent de siste 12 månedene, ifølge SSB. Kokesjokolade, melis og spisesjokolade har hatt de største prisøkningene. Matvareekspert Ivar Pettersen i Alo Analyse mener prisveksten kan virke urovekkende, men forventer en hyggeligere utvikling fremover. Økte kakaopriser internasjonalt påvirker sjokoladeprisene, mens årsaken til økningen i ketchup- og sennepspriser er sammensatt og trolig knyttet til få tilbydere. Egg har også hatt en kraftig prisøkning, delvis grunnet økt etterspørsel og sykdomsutbrudd i Europa, men eksperten mener økningen er større enn forventet.
4 måneder siden
Norge opplever en betydelig mangel på egg i 2024, med en underdekning på 4000 tonn. Dette skyldes en kombinasjon av økt etterspørsel, sykdomsutbrudd i Europa, og lav kronekurs. For å møte etterspørselen i julen, importeres det egg fra Danmark. Selv om seks nye eggprodusenter har startet opp, og flere er planlagt, vil mangelen trolig vedvare til sommeren 2025. Nortura jobber med å øke eggproduksjonen, men det er usikkerhet knyttet til fremtidig etterspørsel, noe som innebærer en risiko for produsentene.
20 dager siden
Kokosmelk har blitt en populær ingrediens, drevet av TikTok-trender som chia-pudding og mango sticky rice. Dette har ført til tomme hyller i flere butikker. Kiwi melder om leveringsutfordringer, men forsikrer at de fyller på så raskt de kan. Coop Extra har sett en betydelig salgsøkning, mens Rema 1000 ikke har opplevd mangel. Dette er ikke første gang populære trender har ført til at butikkhyllene tømmes for varer; tidligere har cottage cheese, Dubai-sjokolade og andre matvarer opplevd lignende etterspørsel.