
Manglerud-naboer krever E6-tunnel etter 30 års støy
1 dag siden siste oppdatering
4 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
4 min lesetid
Beboere ved E6 på Manglerud har i over 30 år kjempet for en tunnel for å redusere støy og luftforurensing fra 90.000 biler daglig. Til tross for politiske løfter og skrinlagte milliardplaner, krever naboene nå handling for å beskytte lokalsamfunnet.
Beboere på Manglerud har i over tre tiår kjempet for en E6-tunnel, og krever nå at prosessen med å legge trafikken under bakken får fortgang. Robert Svoren, som har vært sentral i kampen siden 1992, forteller at trafikken har økt fra 20. 000 til 90. 000 biler i døgnet, noe som gjør det umulig å oppholde seg på deler av eiendommen.
Eili Vigestad Berge, en trebarnsmor og Venstre-politiker i Oslo bystyre, beskriver situasjonen som et «sår i lokalmiljøet» og uttrykker bekymring for barn som vokser opp ved Høyenhall skole, som ligger inntil motorveien. Dag Bjerke fra Bryn miljøforum fremhever luftforurensingen som den største faren, spesielt med flere barnehager og tett bebyggelse i nærheten. Statens vegvesen la i 2019 frem planer for en 15 kilometer lang veitrasé med tunnel mellom Klemetsrud og Trosterud, estimert til 17,5 milliarder kroner, men disse ble skrotet av det daværende byrådet bestående av Miljøpartiet De Grønne og Arbeiderpartiet. Robert Svoren, leder for aksjonsgruppen «Manglerudtunnelen nå» med 2000 følgere, uttrykker stor skuffelse over Arbeiderpartiet.
Naboene etterlyser også engasjement fra statsminister Jonas Gahr Støre (Ap), som er fra Oslo. Obos foreslo i fjor et 400 meter langt lokk til 500-700 millioner kroner, som kunne gi 700 nye boliger og redusere forurensing. Aksjonslederen tviler imidlertid på at et lokk er tilstrekkelig for å møte EU-krav, og naboene ønsker heller en nedskalert tunnel, da Statens vegvesens opprinnelige plan nå er prisjustert til over 20 milliarder kroner. Til tross for den lange kampen nekter beboerne å gi opp drømmen om en tunnel.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!