
Over 200 norske tunneler ikke godkjent: Oppgraderinger stanses
1 dag siden siste oppdatering
2 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
2 min lesetid
Over 200 norske tunneler mangler godkjenning for sikkerhet, men kostnadsoverskridelser stopper flere planlagte oppgraderinger. Dette skaper store utfordringer for fylkeskommunene, som står overfor formidable utgifter og usikkerhet rundt fremtidig finansiering.
Over 200 tunneler i Norge oppfyller ikke gjeldende sikkerhetskrav, men mange planlagte utbedringer er stoppet grunnet for høye kostnader. Et eksempel er Magnhildskartunnelen i Sogn og Fjordane, hvor oppgraderingen ble avlyst i august etter at anbudene overskred den vedtatte rammen på 320 millioner kroner med 100 millioner. Dina Lefdal fra Vestland fylkeskommune bekrefter at de måtte avlyse prosjektet. Vestland fylkeskommune har alene 45 ikke-godkjente tunneler, med en estimert utbedringskostnad på 5,2 milliarder kroner.
Nordland fylkeskommune står overfor lignende utfordringer med 27 tunneler som krever 7 milliarder kroner, og Odd Inge Bardal uttrykker bekymring for fremtidige kostnadsøkninger. I Møre og Romsdal må 24 tunneler rustes opp for 6,5 milliarder kroner, noe fylkesvegsjef Ole Jan Tønnesen anser som umulig med dagens økonomi, og vurderer minimumsløsninger. Statens vegvesen har brukt 17,5 milliarder kroner på å oppgradere 116 riksvegtunneler de siste ti årene, men 98 gjenstår.
Svenn Egil Finden fra Vegvesenet erkjenner at omfanget og tilstanden ble undervurdert. EU-regler fra 2007, med opprinnelig frist i 2014 og dispensasjon til 2019 fra ESA, gjelder mange hovedveitunneler. Fylkesveitunneler har frist til 2040.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!