
Sørlandsbanen: Skinnene henger i luften, sikkerhet i fare
5 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
5 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Sørlandsbanen står overfor alvorlige sikkerhetsutfordringer, spesielt mellom Moi og Heskestad, hvor skinner nylig hang fritt i luften etter et ras i Drangsdalen. Denne gjentatte situasjonen, som tvinger tog til å kjøre i 20 km/t, reiser kritiske spørsmål om passasjersikkerhet og manglende politisk vilje til å investere i nødvendig vedlikehold.
Sørlandsbanen opplever alvorlige sikkerhetsproblemer, illustrert av nylige hendelser hvor skinner hang fritt mellom Moi og Heskestad etter et ras i Drangsdalen. Dette tvinger tog til å redusere hastigheten til 20 kilometer i timen, noe som understreker at situasjonen handler om liv og helse, ikke bare punktlighet. Problemet har vært kjent i flere tiår, men løsningene har vært midlertidige, og Dalane-regionen har sett lite til de milliardene som er lovet jernbanen.
Til tross for Norges rikdom og evne til å finansiere store prosjekter som motorveier og oljeskatt, mangler det politisk vilje til å sikre Sørlandsbanen. Miljøforkjempere fremhever jernbanens avgjørende rolle for å redusere klimautslipp, da stengninger presser tusenvis av lastebiler ut på veiene, noe som øker køer, ulykker og utslipp. Ordfører Gro Helleland i Lund uttrykker bekymring, Pål Morten Borgli (Frp) krever en permanent løsning, Geir Pollestad (Sp) erkjenner utilstrekkelig innsats, og Ingrid Fiskaa (SV) foreslår tunnel som svar på ekstremvær og forsømt vedlikehold.
Bane Nors bevilgning på 100 millioner kroner til rassikring anses som utilstrekkelig. Det kreves at Sørlandsbanen prioriteres i Nasjonal transportplan med betydelige bevilgninger og konkrete tiltak umiddelbart, spesielt fra partiene Rødt, SV, MDG og Senterpartiet, som Støre-regjeringen er avhengig av. Artikkelen advarer om at neste gang bakken forsvinner under skinnene, kan utfallet bli langt verre.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!