Planlegginga av det ferjefrie Hordfast-prosjektet har til no kosta over 2 milliardar kroner, utan at bygginga er påbegynt. Prosjektet skal redusere reisetida mellom Stavanger og Bergen, men er no usikkert etter at det ikkje vart prioritert i Nasjonal Transportplan.
Statens vegvesen forsvarar kostnadene med at prosjektet er teknologisk krevjande og viktig for Vestlandet. Samtidig kritiserast prosjektet for sløsing med offentlege midlar, store naturinngrep og høge bompengetakstar.
NAF meiner Hordfast viser korleis politikk påverkar store utbyggingsprosjekt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Over to milliarder kroner er brukt på planlegging av Hordfast, den fergefrie veien mellom Bergen og Stavanger. Rødt kritiserer pengebruken som sløsing og miljøskadelig, mens Statens vegvesen forsvarer kostnadene med prosjektets omfang og teknologiutvikling. Prosjektet, som skal redusere reisetiden ved å erstatte ferger med bruer, har en prislapp på over 40 milliarder. Samferdselsdepartementet vil fullføre reguleringsplanen, men fremtiden for selve byggingen er usikker.
21 dager siden
E39 Hordfast-prosjektet har opplevd en betydelig kostnadsøkning på over 7 milliarder kroner, og den totale prislappen er nå 53,7 milliarder kroner. Statens vegvesen forklarer økningen med faktorer som manglende kryss i tidligere planer, underestimering av kostnader knyttet til grunnerverv og støytiltak, økte krav til veibredde og generell prisstigning. Prosjektet, som skulle erstatte flere ferjesamband, er nå satt på vent på ubestemt tid, da det ikke er bevilget midler til det i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036.
21 dager siden
Prisen for ferjefri E39 mellom Bjørnafjorden og Stord har steget til 53,7 milliarder kroner, en økning på 7,5 milliarder. Statens vegvesen har lagt fram reguleringsplanen for prosjektet, som inkluderer bruer og 55 km ny firefelts veg med fartsgrense 100 km/t. Hordfast er en del av Ferjefri E39-prosjektet, men er ikke prioritert i Nasjonal transportplan. Erna Solberg (H) har garantert at vegen vil bli bygd dersom det blir borgerlig flertall.
2 måneder siden
Nettavisen melder at 930 millioner kroner i bompengeinntekter ikke ble brukt i Oslo-området i fjor. NAF reagerer kraftig og mener det gir inntrykk av at bilistene kun er en melkeku, og foreslår å senke takstene inntil pengene brukes. Oslo kommune avviser kritikken og sier alle bompengene blir satt i arbeid, men erkjenner at utgiftene fordelte seg annerledes enn forventet. Forsinkelser i store prosjekter som Fornebubanen er en viktig årsak til at pengene ikke er brukt. MDG etterlyser mer ambisiøse planer for å bruke bompengene.
2 måneder siden
Fremskrittspartiet (Frp) går til valg på å stoppe elektrifiseringen av Melkøya, og mener det vil føre til høye kostnader og hindre utvikling i Nord-Norge. Senterpartiet (Sp) vurderer å endre sitt syn på elektrifiseringen etter å ha gått ut av regjering, og ser på en lengre konsesjonstid for gasskraftverket som en mulig løsning. Reineiere frykter at elektrifiseringen vil føre til økt vindkraftutbygging og tap av beiteland. Arbeiderpartiet (Ap) mener Frps utspill er useriøst og at elektrifiseringen er et viktig nasjonalt prosjekt som vil sikre arbeidsplasser og investeringer i nord. Regjeringen hevder at elektrifiseringen ikke vil føre til høyere strømpriser, da det skal bygges ut ny kraftproduksjon som tilsvarer det økte forbruket.
1 måned siden
Nye Veier har halvert plassbruken og redusert kostnadene med 5,5 milliarder for Ringeriksbanen og ny E16 Skaret-Hønefoss. Prosjektleder Thomas Kaaløy Jensen understreker at prosjektet er avhengig av bevilgninger fra Stortinget. Kostnadsreduksjonen kommer fra forenklinger, gjenbruk og justering av linja. Byggestart er estimert til to år etter finansiering er sikret, med en byggeperiode på 12 år. Veistrekningen Skaret-Høgkastet kan bygges separat, men også dette krever finansiering.
2 måneder siden
Equinor anser et nytt gasskraftverk med CO2-rensing på Melkøya som økonomisk ulønnsomt, med en estimert kostnad på 40–45 milliarder kroner. Selskapet frykter at et slikt pålegg vil gjøre anlegget ulønnsomt og true driften etter 2030. SV mener andre aktører kan realisere prosjektet billigere og samtidig spare naturen for inngrep. Equinor advarer om at en reversering av elektrifiseringen kan skade Norges omdømme og investeringsklima. Flere partier på Stortinget er skeptiske til prosjektet og vurderer å stanse eller endre det.
2 måneder siden
Det er ny strid om elektrifiseringen av gassanlegget på Melkøya. Et flertall på Stortinget er skeptisk til prosjektet og vurderer å stanse det. Senterpartiet vil la dagens gasskraftverk fortsette driften, mens andre partier foreslår alternative løsninger som gasskraftverk med rensing. Equinor har allerede investert milliarder i prosjektet, og det er usikkerhet rundt kostnader og erstatningskrav dersom prosjektet endres. SV foreslår en løsning med flytende gasskraftverk i tillegg til elektrifisering. Energiministeren mener det er uklokt å snu etter at prosjektet er godkjent.
2 måneder siden
Stavangers nye rådhus overskrider budsjettet med 123 prosent, og kostnadene øker fra 260 til 580 millioner kroner. En rapport fra Rogaland Revisjon peker på politiske vedtak som en hovedårsak, inkludert ønsker om et smartbygg, solcellepanel og miljøvennlige materialer. Politikere hevder de ikke ble tilstrekkelig informert om de økonomiske konsekvensene av sine beslutninger. Mens Arbeiderpartiet etterlyser bedre rapportering underveis, mener Høyre at venstresiden har vedtatt kostbare løsninger uten å vurdere konsekvensene.
2 måneder siden
Oslo Havn og byrådet er uenige om plasseringen av ny fergeterminal for utenlandsfergene, noe som har ført til en maktkamp. Oslo Havn ønsker å samle fergene på Vippetangen, mens byrådet foretrekker Kongshavn. Oslo Havn anklages for å drive aktiv lobbyvirksomhet mot byrådets beslutning. Uenigheten dreier seg om byutvikling, økonomi og politisk styring. Arbeiderpartiet støtter Oslo Havns syn, og mener byrådet risikerer å bryte Havneloven. Byrådet argumenterer for at Kongshavn vil realisere Fjordby-prosjektet. Kostnadene og konsekvensene av begge alternativer er fortsatt usikre.
1 måned siden
Oslo byråd for miljø og samferdsel ønsker å erstatte dagens bompengesystem med veiprising, hvor bilister betaler per kilometer. Byråden mener dette er mer rettferdig, da dagens system lar noen slippe bompenger grunnet bosted. Regjeringen har satt prosjektet på vent, noe byråden kritiserer. En seniorforsker i SINTEF støtter forslaget, og mener det vil være et godt verktøy for trafikkstyring og personvern. Kostnadene vil variere basert på biltype, kjøretidspunkt og lengde, slik at miljøvennlige kjøretøy og de som unngår rushtiden kan komme bedre ut.
4 måneder siden
Fredrikstad bystyre har vedtatt utbyggingen av Viken park, et prosjekt som regnes som et av Norges største naturinngrep i moderne tid. Vedtaket har vært kontroversielt, med flere partier som har snudd i saken, og en politiker som har meldt seg ut av partiet sitt i protest. Det er også reist tvil om lovligheten av konsekvensutredningene. Tilhengere av prosjektet argumenterer for at det er nødvendig for å skape arbeidsplasser og økonomisk vekst, mens motstandere er bekymret for tap av naturmangfold og kulturlandskap. Regjeringens naturmelding understreker kommunenes ansvar for naturbevaring, og viser at Viken park ville vært et av de største naturinngrepene i landet i perioden 2017-2022.
4 måneder siden
Kommuner, fylkeskommunen og Jernbanedirektoratet har brukt 100 millioner kroner på planlegging av dobbeltspor på Jærbanen, men fem år senere er det fortsatt ikke bygget en eneste meter med nytt spor. Midlene er brukt til arealplanlegging og undersøkelser, men Nasjonal transportplan prioriterer kun økte togavganger. Passasjertallene på Jærbanen har økt betydelig, og kapasiteten er sprengt. Pendlere og næringsliv etterlyser utbygging av dobbeltspor for å øke kapasiteten og redusere forsinkelser. Bane Nor mener planleggingsarbeidet har vært nyttig, men er enig i behovet for utbygging.
2 måneder siden
Nye beregninger viser at regjeringens «Noregspris» på strøm kan koste staten betydelig mer enn først antatt, muligens titalls milliarder kroner. Analyser indikerer at ordningen kan koste 11,4 milliarder neste år og opp mot 28,4 milliarder årlig etter 2029. Kritikere mener regjeringens anslag er for lavt og bærer preg av hastverksarbeid. Energiministeren erkjenner usikkerhet knyttet til fremtidige strømpriser og vil komme med et nytt anslag i revidert nasjonalbudsjett i mai. Samfunnsøkonomer advarer mot uante utgifter og at fastprisordningen kan svekke insentivene til å redusere strømforbruket.
4 måneder siden
Til tross for rekordhøye bompengeinntekter i Oslo-området, står 930 millioner kroner ubrukt. Inkludert statlige og lokale midler er det totale ubrukte beløpet 1,6 milliarder kroner. Mindreforbruket skyldes forsinkelser i prosjekter under Oslopakke 3, spesielt Fornebubanen, ombyggingen av Majorstuen stasjon og nytt signalsystem. Både Frp og MDG reagerer på situasjonen. Frp ønsker å bruke pengene til å redusere bompengebelastningen, mens MDG mener det mangler ambisjoner for kollektivsatsingen. Byrådet avviser kritikken og hevder at pengene vil bli brukt, men at utgiftene er fordelt annerledes enn forventet.