E39 Hordfast-prosjektet har opplevd en betydelig kostnadsøkning på over 7 milliarder kroner, og den totale prislappen er nå 53,7 milliarder kroner.
Statens vegvesen forklarer økningen med faktorer som manglende kryss i tidligere planer, underestimering av kostnader knyttet til grunnerverv og støytiltak, økte krav til veibredde og generell prisstigning.
Prosjektet, som skulle erstatte flere ferjesamband, er nå satt på vent på ubestemt tid, da det ikke er bevilget midler til det i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
21 dager siden
Prisen for ferjefri E39 mellom Bjørnafjorden og Stord har steget til 53,7 milliarder kroner, en økning på 7,5 milliarder. Statens vegvesen har lagt fram reguleringsplanen for prosjektet, som inkluderer bruer og 55 km ny firefelts veg med fartsgrense 100 km/t. Hordfast er en del av Ferjefri E39-prosjektet, men er ikke prioritert i Nasjonal transportplan. Erna Solberg (H) har garantert at vegen vil bli bygd dersom det blir borgerlig flertall.
2 måneder siden
Over to milliarder kroner er brukt på planlegging av Hordfast, den fergefrie veien mellom Bergen og Stavanger. Rødt kritiserer pengebruken som sløsing og miljøskadelig, mens Statens vegvesen forsvarer kostnadene med prosjektets omfang og teknologiutvikling. Prosjektet, som skal redusere reisetiden ved å erstatte ferger med bruer, har en prislapp på over 40 milliarder. Samferdselsdepartementet vil fullføre reguleringsplanen, men fremtiden for selve byggingen er usikker.
2 måneder siden
Planlegginga av det ferjefrie Hordfast-prosjektet har til no kosta over 2 milliardar kroner, utan at bygginga er påbegynt. Prosjektet skal redusere reisetida mellom Stavanger og Bergen, men er no usikkert etter at det ikkje vart prioritert i Nasjonal Transportplan. Statens vegvesen forsvarar kostnadene med at prosjektet er teknologisk krevjande og viktig for Vestlandet. Samtidig kritiserast prosjektet for sløsing med offentlege midlar, store naturinngrep og høge bompengetakstar. NAF meiner Hordfast viser korleis politikk påverkar store utbyggingsprosjekt.
3 måneder siden
Statnett har varslet en betydelig kostnadssprekk for oppgraderingen av Ulven transformatorstasjon i Oslo. Prosjektet, som opprinnelig ble anslått å koste mellom 785 og 1050 millioner kroner, har nå en forventet kostnadsramme på 1,9 til 2,2 milliarder kroner. Ifølge Statnett skyldes kostnadsøkningen økte markedspriser i forbindelse med elektrifiseringen av Europa, et stramt leverandørmarked og en generell prisstigning på store nettkomponenter som transformatorer. I tillegg skal anlegget bygges som et gassisolert anlegg uten klimagassen SF6, noe som også bidrar til økte kostnader. Arbeidet med oppgraderingen er ennå ikke påbegynt.
7 dager siden
Den nye T-banelinjen mellom Majorstuen og Fornebu i Oslo kan bli omtrent 1 milliard kroner dyrere enn tidligere beregnet. En ny usikkerhetsanalyse anslår sluttkostnaden til 27,2 milliarder kroner, noe som er 1 milliard mer enn i forrige analyse. Økningen skyldes at de underjordiske stasjonene blir dyrere enn antatt, mens tunnelen forventes å bli billigere. Budsjettet for prosjektet er satt til 27,5 milliarder kroner, med en buffer på 31,2 milliarder. Fornebubanen, som er drøyt 8 kilometer lang, skal etter planen stå ferdig i 2029.
2 måneder siden
Statnett melder om kraftig kostnadsvekst i utbyggingen av kraftlinjer, primært grunnet økte renter og komponentpriser. Selskapet investerer årlig store summer i nettprosjekter, men ser nå at flere prosjekter vil overskride tidligere kostnadsestimater, blant annet kraftlinjen fra Skaidi til Hammerfest. Statnett planlegger å revidere sine planer på bakgrunn av forsinkelser i industriprosjekter og klimatiltak, noe som kan påvirke selskapets prosjektportefølje. Kostnadene dekkes av forbrukerne gjennom nettleien.
4 måneder siden
Bompengene i Norge øker, og elbiler opplever en betydelig prisøkning. E6 gjennom Gudbrandsdalen er den dyreste veistrekningen, mens elbilpriser i bommer har mer enn doblet seg på enkelte strekninger. Selv med Autopass-avtale, er elbilprisene høyere enn tidligere. Stortinget har vedtatt 11 nye bomprosjekter, men Finnmark og deler av Troms er bomfrie. For eksempel har prisen for en elbil fra Sandvika til Otta økt fra 240 til 420 kroner. Det er fortsatt noen hundrelapper å spare for elbiler sammenlignet med bensinbiler.
21 dager siden
Artikkelen belyser økningen i bompenger i Norge, hvor bilister betalte omtrent 16 milliarder kroner i 2024. Elbiler må nå betale opptil 70 prosent av taksten for fossilbiler. E6 gjennom Gudbrandsdalen fremstår som den dyreste strekningen. Bilister som kjører uten bombrikke risikerer høyere kostnader. Flere nye bomfinansierte veiprosjekter er planlagt, noe som vil føre til ytterligere utgifter for bilistene. Det understrekes at man kan spare penger ved å bruke bombrikke, spesielt for elbiler.
2 måneder siden
Stavangers nye rådhus overskrider budsjettet med 123 prosent, og kostnadene øker fra 260 til 580 millioner kroner. En rapport fra Rogaland Revisjon peker på politiske vedtak som en hovedårsak, inkludert ønsker om et smartbygg, solcellepanel og miljøvennlige materialer. Politikere hevder de ikke ble tilstrekkelig informert om de økonomiske konsekvensene av sine beslutninger. Mens Arbeiderpartiet etterlyser bedre rapportering underveis, mener Høyre at venstresiden har vedtatt kostbare løsninger uten å vurdere konsekvensene.
2 måneder siden
Ski-VM i Trondheim har en kostnadsramme på over 1,2 milliarder kroner, noe som har skapt reaksjoner. Oppgraderinger av Granåsen utgjør en stor del av kostnaden, men mye av dette ville blitt gjort uavhengig av mesterskapet. Per Osland, daglig leder i Trondheims svømme- og livredningsklubb, uttrykker frustrasjon over mangelen på svømmeanlegg i byen, spesielt sett i lys av de høye VM-kostnadene. Finansbyråd Kjetil Reinskou innrømmer at de ikke har hatt god nok kontroll over utgiftene til provisoriske løsninger.
3 måneder siden
Bane NOR har siden 2018 utbetalt over én milliard kroner i erstatninger og kompensasjoner for togforsinkelser. De siste to årene har selskapet utbetalt 338 millioner kroner til togselskapene. I 2023 økte utbetalingene til 167 millioner kroner, fra 130 millioner året før. Bane NOR forklarer økningen med prisjusteringer og flere forsinkelser. De peker på manglende vedlikehold over flere tiår og økt trafikk som hovedårsaker til problemene. Togoperatørene betalte tilbake 60 millioner kroner til Bane NOR i 2024 for forsinkelser som skyldes deres egne feil.
1 måned siden
Nye Veier har halvert plassbruken og redusert kostnadene med 5,5 milliarder for Ringeriksbanen og ny E16 Skaret-Hønefoss. Prosjektleder Thomas Kaaløy Jensen understreker at prosjektet er avhengig av bevilgninger fra Stortinget. Kostnadsreduksjonen kommer fra forenklinger, gjenbruk og justering av linja. Byggestart er estimert til to år etter finansiering er sikret, med en byggeperiode på 12 år. Veistrekningen Skaret-Høgkastet kan bygges separat, men også dette krever finansiering.
4 måneder siden
Oppstarten av Johan Castberg-feltet, som opprinnelig var planlagt for 2022 og senere utsatt til 2024, er nå ytterligere forsinket til januar/februar 2025 på grunn av dårlig vær i Barentshavet. Equinor opplyser at prosjektet er i sluttfasen, med produksjonsskipet ankret opp og koblet til undervannsanlegget. Kostnadene for utbyggingen har økt med 43 prosent, til 86 milliarder kroner. Feltet forventes å produsere 220.000 fat olje per dag på platået, og inneholder mellom 450 og 650 millioner fat olje. Forsinkelsen har større økonomisk effekt på Vår Energi enn Equinor, da førstnevnte er en mindre aktør med 30 prosent eierandel.
4 måneder siden
Oppryddingen av den konkursrammede søppelfyllingen på Eide i Møre og Romsdal viser seg å bli langt dyrere enn først antatt. De opprinnelige kostnadsanslagene på 50 millioner kroner kan nå ende på nesten 129 millioner. Dette skyldes at avfallet er mer sammensatt og komplisert enn antatt, samt funn av nedgravd avfall. Statsforvalteren har søkt om ekstra midler for en delvis opprydning, da en full opprydning anses som urealistisk og svært kostbar. Kommunepolitikere ønsker full opprydning, men myndighetene vurderer å la noe avfall ligge igjen, sikret og tildekket. Miljødirektoratet skal vurdere søknaden om tilleggsfinansiering.
3 måneder siden
Kostnadene for skoleskyss i Innlandet fylkeskommune øker betydelig de neste årene, hovedsakelig på grunn av nedleggelser av videregående skoler og nye transportkontrakter. Nedleggelsene fører til at flere elever trenger skoleskyss, noe som øker utgiftene med 25-30 millioner kroner i 2025/26. I tillegg vil nye kontrakter for buss og drosje øke kostnadene med 77 millioner i 2025, og opp til 190 millioner i 2027. Fylkeskommunen jobber med kostnadsreduserende tiltak, inkludert en helsefaglig nemnd for å vurdere behovet for spesialskyss. Elevrådsledere kritiserer de økte kostnadene og jobber med å etablere en privat videregående skole som et alternativ.