Over to milliarder kroner er brukt på planlegging av Hordfast, den fergefrie veien mellom Bergen og Stavanger. Rødt kritiserer pengebruken som sløsing og miljøskadelig, mens Statens vegvesen forsvarer kostnadene med prosjektets omfang og teknologiutvikling.
Prosjektet, som skal redusere reisetiden ved å erstatte ferger med bruer, har en prislapp på over 40 milliarder.
Samferdselsdepartementet vil fullføre reguleringsplanen, men fremtiden for selve byggingen er usikker.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Planlegginga av det ferjefrie Hordfast-prosjektet har til no kosta over 2 milliardar kroner, utan at bygginga er påbegynt. Prosjektet skal redusere reisetida mellom Stavanger og Bergen, men er no usikkert etter at det ikkje vart prioritert i Nasjonal Transportplan. Statens vegvesen forsvarar kostnadene med at prosjektet er teknologisk krevjande og viktig for Vestlandet. Samtidig kritiserast prosjektet for sløsing med offentlege midlar, store naturinngrep og høge bompengetakstar. NAF meiner Hordfast viser korleis politikk påverkar store utbyggingsprosjekt.
21 dager siden
E39 Hordfast-prosjektet har opplevd en betydelig kostnadsøkning på over 7 milliarder kroner, og den totale prislappen er nå 53,7 milliarder kroner. Statens vegvesen forklarer økningen med faktorer som manglende kryss i tidligere planer, underestimering av kostnader knyttet til grunnerverv og støytiltak, økte krav til veibredde og generell prisstigning. Prosjektet, som skulle erstatte flere ferjesamband, er nå satt på vent på ubestemt tid, da det ikke er bevilget midler til det i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036.
1 måned siden
Nye Veier har halvert plassbruken og redusert kostnadene med 5,5 milliarder for Ringeriksbanen og ny E16 Skaret-Hønefoss. Prosjektleder Thomas Kaaløy Jensen understreker at prosjektet er avhengig av bevilgninger fra Stortinget. Kostnadsreduksjonen kommer fra forenklinger, gjenbruk og justering av linja. Byggestart er estimert til to år etter finansiering er sikret, med en byggeperiode på 12 år. Veistrekningen Skaret-Høgkastet kan bygges separat, men også dette krever finansiering.
2 måneder siden
Nettavisen melder at 930 millioner kroner i bompengeinntekter ikke ble brukt i Oslo-området i fjor. NAF reagerer kraftig og mener det gir inntrykk av at bilistene kun er en melkeku, og foreslår å senke takstene inntil pengene brukes. Oslo kommune avviser kritikken og sier alle bompengene blir satt i arbeid, men erkjenner at utgiftene fordelte seg annerledes enn forventet. Forsinkelser i store prosjekter som Fornebubanen er en viktig årsak til at pengene ikke er brukt. MDG etterlyser mer ambisiøse planer for å bruke bompengene.
2 måneder siden
Flere i Trondheim er skeptiske til at kommunen har brukt 1,2 milliarder kroner på ski-VM. Rødt-politiker Roald Arentz mener pengebruken er for høy og at pengene heller burde gått til skoler, helsevesen og svømmeopplæring. Han påpeker at mange skoler i Trondheim ikke når kravene om lærertetthet. Kommunen hadde et krisebudsjett, men ble reddet av en bevilgning på 213 millioner kroner fra regjeringen. Arentz tviler på at oppgraderingen av Granåsen vil gi en avkastning som forsvarer kostnadene, men understreker at han ikke er motstander av selve arrangementet, men kostnadsfordelingen.
1 måned siden
Regjeringen har brukt 454 millioner kroner på å utvikle en felles dataplattform for departementene, men prosjektet har ennå ikke gitt resultater. Lederen for Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, Peter Frølich, kritiserer regjeringen for dårlig prosjektstyring og manglende åpenhet rundt pengebruken. Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung forsvarer prosjektet og hevder at det er stram styring og at kostnadsrammen følges. Frølich mener pengene i stor grad har gått til konsulentrapporter og en ny etat for digitalisering. Stortinget vil nå undersøke saken nærmere for å finne ut hvor pengene har blitt av.
21 dager siden
Prisen for ferjefri E39 mellom Bjørnafjorden og Stord har steget til 53,7 milliarder kroner, en økning på 7,5 milliarder. Statens vegvesen har lagt fram reguleringsplanen for prosjektet, som inkluderer bruer og 55 km ny firefelts veg med fartsgrense 100 km/t. Hordfast er en del av Ferjefri E39-prosjektet, men er ikke prioritert i Nasjonal transportplan. Erna Solberg (H) har garantert at vegen vil bli bygd dersom det blir borgerlig flertall.
4 måneder siden
Kommuner, fylkeskommunen og Jernbanedirektoratet har brukt 100 millioner kroner på planlegging av dobbeltspor på Jærbanen, men fem år senere er det fortsatt ikke bygget en eneste meter med nytt spor. Midlene er brukt til arealplanlegging og undersøkelser, men Nasjonal transportplan prioriterer kun økte togavganger. Passasjertallene på Jærbanen har økt betydelig, og kapasiteten er sprengt. Pendlere og næringsliv etterlyser utbygging av dobbeltspor for å øke kapasiteten og redusere forsinkelser. Bane Nor mener planleggingsarbeidet har vært nyttig, men er enig i behovet for utbygging.
4 måneder siden
Ruter, som organiserer kollektivtilbudet i Oslo og Akershus, har fått kritikk for økende kostnader, spesielt knyttet til konsulentbruk. I 2023 brukte selskapet 410 millioner kroner på konsulenter, og administrasjonskostnadene har økt med 70 % siden 2018. Rødt mener dette er sløsing med offentlige midler og foreslår å legge ned teknologisatsingen Tet Digital, som alene har 200 ansatte. Partiet ønsker også å kutte prosjekter som ikke direkte forbedrer kollektivtilbudet. Kritikken kommer samtidig som Oslo-budsjettet for 2025 behandles, med forslag om store kutt i velferdstjenester. Ruter og byrådet har foreløpig ikke kommentert saken.
2 måneder siden
Trondheim kommune har brukt over 1,2 milliarder kroner på ski-VM i Granåsen, noe som har ført til reaksjoner. Finansbyråden i Trondheim kommune mener at kostnadene har blitt for høye, spesielt knyttet til provisoriske løsninger. Samtidig påpeker Trondhjems svømme- og livredningsklubb behovet for flere svømmeanlegg i kommunen, og mener disse blir nedprioritert til fordel for VM. Rødt reagerer også på de høye kostnadene og mener kommunen burde trukket seg fra avtalen om de hadde visst hvor dyrt det ville bli. Finansbyråden ønsker nå en debatt om hva det skal koste å arrangere mesterskap.
4 måneder siden
Til tross for rekordhøye bompengeinntekter i Oslo-området, står 930 millioner kroner ubrukt. Inkludert statlige og lokale midler er det totale ubrukte beløpet 1,6 milliarder kroner. Mindreforbruket skyldes forsinkelser i prosjekter under Oslopakke 3, spesielt Fornebubanen, ombyggingen av Majorstuen stasjon og nytt signalsystem. Både Frp og MDG reagerer på situasjonen. Frp ønsker å bruke pengene til å redusere bompengebelastningen, mens MDG mener det mangler ambisjoner for kollektivsatsingen. Byrådet avviser kritikken og hevder at pengene vil bli brukt, men at utgiftene er fordelt annerledes enn forventet.
3 måneder siden
Nye Veier foreslår å senke fartsgrensen på den nye E18 mellom Kragerø og Bamble fra 110 til 100 km/t. Samtidig planlegges det økt gjenbruk av eksisterende veitrase for å redusere kostnader, klimagassutslipp og arealbeslag. Dette innebærer at deler av den nye firefeltsveien vil følge dagens trasé, med en gjenbruksgrad på opptil 100 prosent i Bamble og 30 prosent i Kragerø. Naturvernforbundet er kritisk og mener prosjektet fortsatt er for omfattende, og etterlyser et alternativ med 2/3-felts vei og lavere fartsgrense. Ordføreren i Kragerø støtter gjenbruk, men peker på mangelfulle tiltak for vilt og landbruk.
3 måneder siden
Forsvaret planlegger å bygge et radaranlegg på Sirikjerke i Øvre Eiker etter at tidligere planer for Gyrihaugen ble skrinlagt på grunn av forstyrrelser. Naturvernforbundet kritiserer prosessen for manglende åpenhet og mener Forsvaret misbruker behovet for hemmelighold. De reagerer også på at et populært turområde blir berørt. Forsvaret hevder at de har lært av feilene på Gyrihaugen og at Sirikjerke er en egnet lokasjon. Radaranlegget er en del av en større utbygging til 12 milliarder kroner, og skal være ferdig innen 2031. Naturvernforbundet har sendt en juridisk betenkning og krever innsyn i saken.
2 måneder siden
Equinor anser et nytt gasskraftverk med CO2-rensing på Melkøya som økonomisk ulønnsomt, med en estimert kostnad på 40–45 milliarder kroner. Selskapet frykter at et slikt pålegg vil gjøre anlegget ulønnsomt og true driften etter 2030. SV mener andre aktører kan realisere prosjektet billigere og samtidig spare naturen for inngrep. Equinor advarer om at en reversering av elektrifiseringen kan skade Norges omdømme og investeringsklima. Flere partier på Stortinget er skeptiske til prosjektet og vurderer å stanse eller endre det.
1 måned siden
Oslo byråd for miljø og samferdsel ønsker å erstatte dagens bompengesystem med veiprising, hvor bilister betaler per kilometer. Byråden mener dette er mer rettferdig, da dagens system lar noen slippe bompenger grunnet bosted. Regjeringen har satt prosjektet på vent, noe byråden kritiserer. En seniorforsker i SINTEF støtter forslaget, og mener det vil være et godt verktøy for trafikkstyring og personvern. Kostnadene vil variere basert på biltype, kjøretidspunkt og lengde, slik at miljøvennlige kjøretøy og de som unngår rushtiden kan komme bedre ut.