Planleggingen av Hordfast, et fergefritt veiprosjekt mellom Bergen og Stavanger, har kostet over to milliarder kroner uten at byggingen har startet. Prosjektet, som har som mål å redusere reisetiden mellom de to byene, har møtt kritikk for sløsing med offentlige midler og potensielle miljøskader.
Statens vegvesen forsvarer kostnadene med henvisning til prosjektets kompleksitet og teknologiske krav. Selv om Samferdselsdepartementet vil fullføre reguleringsplanen, er det fortsatt usikkert om prosjektet vil bli realisert, spesielt etter at det ikke ble prioritert i Nasjonal Transportplan.
Kritikere peker også på de forventede høye bompengetakstene og de store naturinngrepene som prosjektet vil medføre. NAF mener Hordfast er et eksempel på hvordan politikk påvirker store utbyggingsprosjekter.
2 måneder siden
Over to milliarder kroner er brukt på planlegging av Hordfast, den fergefrie veien mellom Bergen og Stavanger. Rødt kritiserer pengebruken som sløsing og miljøskadelig, mens Statens vegvesen forsvarer kostnadene med prosjektets omfang og teknologiutvikling. Prosjektet, som skal redusere reisetiden ved å erstatte ferger med bruer, har en prislapp på over 40 milliarder. Samferdselsdepartementet vil fullføre reguleringsplanen, men fremtiden for selve byggingen er usikker.
2 måneder siden
Planlegginga av det ferjefrie Hordfast-prosjektet har til no kosta over 2 milliardar kroner, utan at bygginga er påbegynt. Prosjektet skal redusere reisetida mellom Stavanger og Bergen, men er no usikkert etter at det ikkje vart prioritert i Nasjonal Transportplan. Statens vegvesen forsvarar kostnadene med at prosjektet er teknologisk krevjande og viktig for Vestlandet. Samtidig kritiserast prosjektet for sløsing med offentlege midlar, store naturinngrep og høge bompengetakstar. NAF meiner Hordfast viser korleis politikk påverkar store utbyggingsprosjekt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!