E39 Hordfast-prosjektet, som er en del av Ferjefri E39-prosjektet mellom Bjørnafjorden og Stord, har opplevd en betydelig kostnadsøkning på mellom 7 og 7,5 milliarder kroner, og den totale prislappen er nå 53,7 milliarder kroner. Statens vegvesen forklarer økningen med faktorer som manglende kryss i tidligere planer, underestimering av kostnader knyttet til grunnerverv og støytiltak, økte krav til veibredde og generell prisstigning.
Prosjektet, som skulle erstatte flere ferjesamband med 55 km ny firefelts veg og bruer, er nå satt på vent på ubestemt tid, da det ikke er prioritert i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036.
Erna Solberg (H) har tidligere garantert at vegen vil bli bygd dersom det blir borgerlig flertall.
22 dager siden
E39 Hordfast-prosjektet har opplevd en betydelig kostnadsøkning på over 7 milliarder kroner, og den totale prislappen er nå 53,7 milliarder kroner. Statens vegvesen forklarer økningen med faktorer som manglende kryss i tidligere planer, underestimering av kostnader knyttet til grunnerverv og støytiltak, økte krav til veibredde og generell prisstigning. Prosjektet, som skulle erstatte flere ferjesamband, er nå satt på vent på ubestemt tid, da det ikke er bevilget midler til det i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036.
22 dager siden
Prisen for ferjefri E39 mellom Bjørnafjorden og Stord har steget til 53,7 milliarder kroner, en økning på 7,5 milliarder. Statens vegvesen har lagt fram reguleringsplanen for prosjektet, som inkluderer bruer og 55 km ny firefelts veg med fartsgrense 100 km/t. Hordfast er en del av Ferjefri E39-prosjektet, men er ikke prioritert i Nasjonal transportplan. Erna Solberg (H) har garantert at vegen vil bli bygd dersom det blir borgerlig flertall.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!