Slankemedisin endrer matvaner: Restauranter innfører Ozempic-menyer
Slankemedisiner som Ozempic har redusert appetitten hos millioner av amerikanere, noe som tvinger restauranter til å tenke nytt. Dette har ført til innføring av spesialmenyer med mindre porsjoner for å møte endrede spisevaner og unngå matsvinn.
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Slankemedisiner som Ozempic reduserer appetitten og endrer spisevaner for millioner av amerikanere.
Sammendrag
Slankemedisiner som Ozempic har fått enorm popularitet i USA, hvor mellom åtte og ti prosent av befolkningen nå bruker slike sprøyter, og ytterligere 30-35 prosent viser interesse. Denne utviklingen har imidlertid skapt utfordringer for amerikanske restauranter, da medisinene reduserer appetitten betraktelig. Mange amerikanere spiser sjeldnere ute og klarer ikke lenger å spise opp store porsjoner, noe som tvinger både gourmet-restauranter og fast food-kjeder til å tenke nytt.
Som svar på denne tendensen tilbyr flere steder nå miniatyrutgaver av retter og spesialdesignede menyer for gjester med lavere appetitt. Gary Wallach fra Renwick Hospitality Group i New York har innført «bite-size-versjoner» av maten til rabattert pris, da han mener folk ikke vil betale for mat de ikke klarer å spise. Hos kjeden Clinton Hall får man «teene-weeny mini meals» med miniburger, minipommes og minidrikke for åtte dollar.
Eier Aristotle Hatzigeorgiou begrunner dette med at han alltid er med noen som tar Ozempic, og at det også bidrar til å kaste mindre mat. Noen restauranter går så langt som å kalle menyene sine direkte for «GLP-1-menyer» for å tiltrekke seg slankesprøyte-kunder. Denne tilpasningen er avgjørende for å møte de endrede spisevanene og opprettholde kundebasen i en ny virkelighet.
Nøkkelentiteter
Gary Wallach
Aristotle Hatzigeorgiou
Renwick Hospitality Group
Clinton Hall
PwC
Bloomberg
The New York Times
USA
New York