Nyhetssaker
Forvirring rundt nytt forbud mot markedsføring av usunn mat

Forvirring rundt nytt forbud mot markedsføring av usunn mat

VG logo

Kort oppsummert

  • Nye markedsføringsregler mot usunn mat skaper forvirring i idrett og næringsliv.

De nye reglene for markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn har skapt stor usikkerhet i idretten og næringslivet. Kristiansand Ishockeyklubb fryktet at isprodusenten Hennig-Olsen, en viktig sponsor, kunne miste muligheten til å ha logoen sin på drakter.

Regjeringen har imidlertid klargjort at sponsing fortsatt er tillatt, selv om logoen er knyttet til usunne produkter. Bransjeorganisasjonen NHO Mat og Drikke opplever stor forvirring blant sine medlemmer om hvordan reglene skal tolkes, særlig rundt definisjoner av barn, hva som regnes som søtt pålegg, og markedsføring av sunnere alternativer.

Helse- og omsorgsdepartementet mener forskriften er tydelig og jobber med en veileder for å klargjøre reglene ytterligere. NHO Mat og Drikke er invitert til å bidra i dette arbeidet.