Nytt reklameforbud truer Norway Cup: Millioner i fare
1 dag siden siste oppdatering
4 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
4 min lesetid
Regjeringens nye forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke til barn skaper stor usikkerhet og truer sponsoravtaler for store idrettsarrangementer som Norway Cup. Dette regelverket, som trer i kraft senere i høst, setter fire millioner kroner i sponsorinntekter i fare for Norway Cup alene, og har ført til at Sponsor- og Eventforeningen ber om hastemøte med helseminister Jan Christian Vestre.
Regjeringen har innført et nytt forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn, et regelverk som trer i kraft i høst og skaper betydelig forvirring. Martin Berggreen Rove, konsernadvokat for Orkla og leder av Matbransjens Faglige Utvalg (MFU), finner politikernes insistering på klarhet provoserende. Helseminister Jan Christian Vestre (Ap) har uttalt at idretten ikke skal lide, men Norway Cup opplever at store sponsoravtaler er truet. Arrangementet risikerer å miste fire millioner kroner i sponsorinntekter, blant annet fordi Hennig-Olsen is har varslet at deres avtale på én million kroner ikke kan fortsette i sin nåværende form.
Forbudet kan hindre utdeling av smaksprøver, gratisprodukter til frivillige barn, og salg av rabattert brus og is med profitt. Markedsdirektør Marianne Høy Erikstad i Hennig-Olsen presiserer at de avventer den endelige veilederen for å få klarhet i usikkerhetsmomenter, fremfor å ha sagt opp avtalen. Birkebeinerrittet frykter også problemer, da Helsedirektoratet har definert sportsdrikk som et usunt produkt. Daglig leder Jostein Buraas sier de nye reglene vil forby utdeling av sportsdrikk til deltakere under 18 år, noe som kan tvinge frem legitimasjonskontroll på matstasjoner eller store innkjøpskostnader.
Orkla-advokat Berggreen Rove bekrefter at usikkerheten rundt forskriften og veilederen gjør det uklart hvem de kan sponse, og frykter at usikkerhet vil føre til at sponsorer trekker seg. Sponsor- og Eventforeningen har sendt et bekymringsbrev til helseminister Vestre og ber om et snarlig møte, da høsten er høysesong for sponsoravtaler. Daglig leder Bodil Sveen Berggren kritiserer departementet for å be aktører stole på medieuttalelser fremfor forskriften og veilederen, noe hun anser som useriøst. Vestre inviterer til møte for å oppklare og rydde unna uklarheter, og understreker at forskriften ennå ikke har trådt i kraft, med en toårig innføringsperiode for konsekvenser ved brudd.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!