Nyhetssaker
Dagbladet nyheter: Forbud mot usunn matreklame mot barn iverksatt
Artikkel

Forbud mot usunn matreklame mot barn iverksatt

Et nytt forbud mot reklame for usunn mat rettet mot barn har trådt i kraft, med mål om å fremme sunnere kosthold. Reglene møter imidlertid sterk kritikk for å være uklare og skape uforutsette problemer for næringslivet, inkludert sponsoravtaler.

2 dager siden siste oppdatering

2 min lesetid

Dagbladet logo

Kort oppsummert

  • Forbudet mot reklame for usunn mat rettet mot barn under 18 år er iverksatt, med mål om å bekjempe fedmebølgen.

Sammendrag

Et nytt forbud mot reklame for usunn mat rettet mot barn har trådt i kraft, til tross for en rekke advarsler. Kritikken mot forbudet omfatter at reglene er diffuse og vanskelige å håndheve, at frivillighet burde vært foretrukket, og at myndighetene ikke bør diktere innbyggernes meny. Forbudet skaper også nye problemer for næringslivet, da selv utdeling av gratis is eller brus fra kommersielle aktører på en fotballturnering kan være et brudd.

Dette har allerede ført til at Hennig-Olsen i Kristiansand vurderer å trekke støtten til samfunnsinstitusjoner, som Kristiansand Ishockeyklubb, noe som kan øke treningsavgiften for barn. Helsedirektoratet har utgitt en liste over produkter som omfattes, inkludert honning, nøttebarer, brunost med tilsatt sukker, yoghurt, müsli, tilberedte salater og kakemiks. Forbudet gjelder markedsføring mot alle under 18 år.

Artikkelen kritiserer myndighetene for å ha gitt etter for «kostholdsmoralistene» og for å normalisere begrensninger på næringslivets markedsføringsmuligheter. Selv om motivasjonen er å bidra til et sunnere kosthold og stoppe fedmebølgen, hevder artikkelen at dette ikke oppnås med uklare forbud som rammer dem de er ment å beskytte.

Nøkkelentiteter

Regjeringen

Hennig-Olsen

Helsedirektoratet

Kristiansand Ishockeyklubb

Norway Cup

KRS.no

Kristiansand

Norge