
Norge innfører forbud mot markedsføring av usunn mat til barn
Kort oppsummert
- Forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke særlig rettet mot barn under 18 år trer i kraft med seks måneders overgangsperiode.
Regjeringen innfører et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke særlig rettet mot barn under 18 år, med en overgangsperiode på seks måneder for næringslivet. Forbudet skal bidra til et sunnere kosthold, redusere sykdom og sosiale helseforskjeller.
Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre presiserer at det fortsatt er lov å selge produktene, men ikke å markedsføre dem mot barn. Norge blir det første landet i verden med et så omfattende reklameforbud, basert på anbefalinger fra Verdens helseorganisasjon og en ekspertgruppe.
Ungdomsorganisasjoner støtter tiltaket, som skal gjøre det lettere for barn og unge å ta sunne valg. Forbudet er noe mildere enn det opprinnelige forslaget, med unntak for produktplassering i butikker og sponsing med de minst usunne produktene.