
Nettavisen
Reklameforbud mot usunn mat er bra, men ikke nok for barns helse
En ny lov forbyr reklame for usunn mat rettet mot barn, men en artikkel argumenterer for at dette ikke er tilstrekkelig. Forfatteren mener barn fortsatt møter et ensidig og helseskadelig mattilbud i hverdagen.
2 måneder siden
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Et nytt reklameforbud mot usunn mat rettet mot barn er et viktig skritt, men ikke nok for å sikre barns helse.
En artikkel vurderer det nylig innførte reklameforbudet mot usunn mat rettet mot barn. Forfatteren anerkjenner forbudet som et viktig første skritt, men hevder det langt fra er tilstrekkelig for å beskytte barns helse. Argumentet er at barn fortsatt eksponeres for et ensidig og usunt mattilbud i dagligdagse situasjoner som barnebursdager og skoletilstelninger.
Artikkelen peker på at barnas hjerner ikke er fullt utviklet for å ta kloke valg om mat. I tillegg til reklame påpekes andre påvirkningsmetoder som produktplassering i butikk, emballasjedesign og sponsing som fortsatt påvirker barn.
Det kritiseres også at deler av norsk idrett kjempet mot forbudet grunnet økonomisk avhengighet av sponsorer som selger usunn mat, noe som indikerer at kommersielle interesser prioriteres over barns helse. Artikkelen konkluderer med at det trengs mer enn symboltiltak; det krever endringer i matutvalget barn møter og fjerning av usunn påvirkning fra hverdagens arenaer.
Global Burden of Disease
norsk idrett
Norge