Nyhetssaker
Forbrukerrådet: Mange barnemat-produkter bryter WHOs krav til markedsføring og ernæring

Forbrukerrådet: Mange barnemat-produkter bryter WHOs krav til markedsføring og ernæring

TV2 logo

Kort oppsummert

  • Forbrukerrådet avdekker at 38 av 43 barnematprodukter bryter WHOs krav til markedsføring og navn.

Forbrukerrådet har avdekket at et stort antall barnematprodukter i norske butikker ikke overholder Verdens helseorganisasjons (WHO) krav til ernæringsinnhold og markedsføring. I en ny rapport konkluderes det med at 38 av 43 undersøkte produkter har mangelfull eller villedende markedsføring, mens 20 bryter kravene til ernæring og ingredienser.

Rådet retter også kritikk mot bruken av merkingen «uten tilsatt sukker», da produksjonsprosessen kan føre til dannelse av sukkerstoffer. Forbrukerrådet påpeker at mange produkter inneholder selgende ord og uttrykk som ikke er godkjente.

Helsedirektoratet arbeider for tiden med nye kostråd, og Forbrukerrådet håper deres funn vil bidra til klarere retningslinjer for barnemat.