Helsedirektoratet gir Ballinciaga 1,5 millioner i gebyr
21 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
21 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Helsedirektoratet har ilagt musikkgruppen Ballinciaga et gebyr på 1,5 millioner kroner for brudd på alkoholloven. Dette skyldes ulovlig markedsføring av alkoholholdige produkter, spesielt rettet mot barn og unge, men en rask ryddejobb i sosiale medier reduserte sanksjonen.
Helsedirektoratet har ilagt musikkgruppen Ballinciaga et overtredelsesgebyr på 1,5 millioner kroner for brudd på alkoholloven. Produsenten og distributøren av den alkoholholdige drikken «Kald», Big Norwegian AS, mottar et tilsvarende gebyr. Direktoratet begrunner sanksjonen med at Ballinciaga har reklamert for alkohol, brukt alkohol i reklamer for egen musikk og «merch», samt benyttet liknende design på alkoholholdige produkter som i bandets egen designprofil. Disse bruddene anses som alvorlige, spesielt fordi de i stor grad retter seg mot barn og unge, og når ut til mange følgere i sosiale medier.
Helsedirektør Cathrine M. Lofthus uttalte at markedsføringen var blant det groveste de hadde sett. Det opprinnelige forhåndsvarselet forespeilet et maksgebyr på nesten 2,5 millioner kroner.
Gebyret ble redusert fordi Ballinciaga umiddelbart slettet alt ulovlig innhold fra sine sosiale medieplattformer som YouTube, TikTok og Instagram etter å ha mottatt varselet. Produsenten ble også varslet om mulig inndragning av tilvirkningsbevillingen for «Kald». Gruppen opplyste i sitt tilsvar at de allerede var i gang med en rebranding av «Kald»-produktene før varselet kom.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!