Ballinciaga får millionbot for ulovlig alkoholreklame
18 dager siden siste oppdatering
2 artikler i saken
18 dager siden siste oppdatering
2 artikler i saken
Helsedirektoratet har ilagt musikkgruppen Ballinciaga et overtredelsesgebyr på 1,5 millioner kroner for ulovlig alkoholreklame. Sanksjonen kom etter markedsføring av deres egen drikke «Kald», spesielt rettet mot barn og unge, men gebyret ble redusert da gruppen slettet innholdet umiddelbart.
Helsedirektoratet har ilagt musikkgruppen Ballinciaga et overtredelsesgebyr på 1,5 millioner kroner for ulovlig reklame for alkohol, spesifikt markedsføringen av deres egen alkoholholdige drikke «Kald». Produsenten og distributøren, Big Norwegian AS, mottar et tilsvarende gebyr. Direktoratet begrunnet sanksjonen med at Ballinciaga reklamerte for alkohol, brukte alkohol i reklamer for egen musikk og «merch», og benyttet liknende design på alkoholholdige produkter som i bandets egen designprofil.
Disse bruddene ble ansett som alvorlige, spesielt fordi de i stor grad rettet seg mot barn og unge og nådde ut til mange følgere i sosiale medier som YouTube, TikTok og Instagram. Helsedirektør Cathrine M. Lofthus uttalte at markedsføringen var blant det groveste de hadde sett.
Det opprinnelige forhåndsvarselet forespeilet et maksgebyr på nesten 2,5 millioner kroner, men beløpet ble redusert fordi Ballinciaga umiddelbart slettet alt ulovlig innhold fra sine sosiale medieplattformer etter å ha mottatt varselet. Gruppen opplyste i sitt tilsvar at de allerede var i gang med en rebranding av «Kald»-produktene før varselet kom. Produsenten ble også varslet om mulig inndragning av tilvirkningsbevillingen for «Kald».
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!