Popgruppen Ballinciaga har brutt tausheten etter varsel om en stor bot. De reagerer på Helsedirektoratets kritikk av deres alkoholmarkedsføring.
Popgruppen Ballinciaga har uttalt seg på Instagram etter en lengre pause, og kommenterer varslet om en millionbot fra Helsedirektoratet. Direktoratet reagerte sterkt på gruppens markedsføring av alkoholdrikken «Kald» på sosiale medier som YouTube, TikTok og Instagram.
Helsedirektoratet mener markedsføringen brøt flere punkter i reklameforbudet og varslet en bot på over 2,4 millioner kroner, og kalte det «noe av det groveste vi har sett». Ballinciaga skriver at de føler seg hatet av media og staten, men fremhever kjærligheten til musikken og fansen.
Gruppen uttalte tidligere til TV 2 at de hadde tatt kritikken til seg og sluttet med alkoholreklame.
Ballinciaga
Helsedirektoratet
TV 2
Donald Trumps andre presidentperiode preges av sterke reaksjoner internt i USA, med borgere som uttrykker frykt og misnøye. Turismen til USA har falt markant, og økte tollsatser skaper frykt for varemangel på vestkysten. Internasjonalt er forholdet til Canada anstrengt før et møte mellom Trump og statsminister Carney, mens Mexicos president avviser Trumps forslag om å sende amerikanske soldater til landet. Internt i Det hvite hus er nasjonal sikkerhetsrådgiver Mike Waltz sparket, angivelig grunnet uenighet om Iran-politikk og hemmelige samtaler med Israel, i tillegg til en tidligere Signal-skandale.
Fremskrittspartiet har på sitt landsmøte vedtatt å tillate surrogati i Norge, til tross for sterk motstand fra partileder Sylvi Listhaug. Et klart flertall stemte for forslaget, som argumenterte for ryddige former og tilgjengelighet i Norge. Listhaug advarte mot etisk problematikk, medisinsk risiko og press på kvinner. Vedtaket er en snuoperasjon fra 2017 og gjør Frp til det første partiet som eksplisitt sier ja til surrogati i Norge.
Houthi-bevegelsen i Jemen hevder å ha avfyrt et missil som traff nær Ben Gurion-flyplassen utenfor Tel Aviv, Israel. Angrepet forårsaket skader på flere personer og førte til midlertidig stans i flytrafikken. Houthiene beskriver angrepet som en demonstrasjon av deres kapasitet og en handling i solidaritet med palestinerne. Israels forsvarsminister har varslet harde tiltak som svar på angrepet.
Det er bred forventning om at Norges Bank vil holde styringsrenten uendret på 4,50 prosent etter sitt rentemøte denne uken. Sentralbanken har vært mer avventende med rentekutt enn andre land, hovedsakelig på grunn av vedvarende høy inflasjon i Norge. Selv om renten trolig holdes i ro nå, signaliserte sentralbanksjefen i mars mulige kutt senere i år. Usikkerhet knyttet til internasjonal økonomi og kronekursen påvirker utsiktene, og økonomene er uenige om tidspunktet for et eventuelt kutt.
Vesten opplever betydelige meslingutbrudd, og en amerikansk ekspert advarer om at flokkimmuniteten mot sykdommen er tapt i land som USA, Mexico og Canada. Utbruddene knyttes til lavere vaksinasjonsrater. USA har det største utbruddet siden 2000, og også Europa ser en kraftig økning i tilfeller. Dette har ført til bekymring i Norge, hvor UNICEF advarer mot synkende vaksinasjonsdekning. Meslinger er svært smittsomt og kan gi alvorlige komplikasjoner.
BankID advarer mot en ny svindelmetode kalt «safehouse»-bedrageri. Svindlere ringer og utgir seg for å være fra bank eller politi, hevder kontoen er hacket, og instruerer offeret om å overføre penger til en «sikker» konto. Deretter kommer falske bankansatte eller politi hjem til offeret for å «sikre» penger, kort eller BankID-informasjon, og tømmer kontoene. Metoden rammer særlig eldre. Politiet råder folk til å legge på ved mistanke og verifisere henvendelser via offisielle kanaler.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Popgruppen Ballinciaga er varslet om en bot på 2,4 millioner kroner av Helsedirektoratet for ulovlig alkoholreklame. Reklamen skal ha skjedd i musikkvideoer, konserter og sosiale medier, rettet mot et ungt publikum. Helsedirektoratet ser alvorlig på dette, da alkoholloven skal beskytte mot slik reklame. Actis varslet om markedsføringen i fjor, og Ballinciagas management lovet å rette seg etter reglene. Styrelederen for drikken Kald, som er involvert, har sagt at de følger lover og regler.
26 dager siden
Popgruppen Ballinciaga mottok et varsel fra Helsedirektoratet om en bot på 2,4 millioner kroner for brudd på forbudet mot alkoholreklame i sosiale medier, da de markedsførte alkoholdrikken «Kald». Etter varselet slettet Ballinciaga alle sine innlegg på Instagram og TikTok. I et tilsvar til Helsedirektoratet forklarte gruppen at materialslettingen ble gjort for å signalisere at de tok varselet alvorlig, unngå tvil rundt publiseringer og sikre etterlevelse av regelverket. Til tross for dette, risikerer gruppen fortsatt bot, da Helsedirektoratets avgjørelse kan ha tilbakevirkende kraft.
20 timer siden
Musikkgruppen Ballinciaga har returnert til Instagram etter en periode med taushet. Tilbakekomsten skjer etter at Helsedirektoratet varslet en stor bot for alkoholmarkedsføring.
2 måneder siden
Ballinciaga har slettet alle sine innlegg på Instagram og TikTok etter at Helsedirektoratet varslet et gebyr på over 2,4 millioner kroner for ulovlig alkoholreklame. Helsedirektoratet mener markedsføringen av alkoholdrikken «Kald» var spesielt problematisk da den rettet seg mot et ungt publikum. Divisjonsdirektør Linda Granlund understreker at all alkoholreklame er forbudt, og at de ser svært alvorlig på saken. Ballinciaga har tidligere kommunisert at de har tatt til seg kritikken og avsluttet promoteringen av alkohol. Managementet til gruppen har foreløpig ikke kommentert saken til media.
2 måneder siden
Helsedirektoratet anklager rapgruppen «Ballinciaga» for omfattende brudd på alkoholloven i markedsføringen av drikken «Kald». Direktoratet mener markedsføringen er rettet mot et ungt publikum, noe som anses som spesielt alvorlig. De vurderer å gi bandet millionbøter og krever at «Ballinciaga» umiddelbart retter opp feilene. Reklamen har foregått på flere sosiale medier, inkludert YouTube, TikTok og Instagram. Helsedirektoratet mener «Ballinciaga» har brutt samtlige punkter i reklameforbudet.
2 måneder siden
Helsedirektoratet har varslet Ballinciaga om en bot på over 2,4 millioner kroner for ulovlig markedsføring av alkoholdrikken «Kald». Direktoratet mener markedsføringen er spesielt alvorlig fordi den retter seg mot barn og unge via sosiale medier som YouTube, TikTok og Instagram, samt arrangementer. Produsenten av drikken kan også miste retten til å produsere «Kald». Ballinciaga har mulighet til å uttale seg før vedtaket fattes, men Helsedirektoratet kan ilegge tvangsmulkt i form av dagbøter dersom reklamen ikke fjernes. Gruppen har tidligere uttalt at de har sluttet med alkoholpromotering.
26 dager siden
Ballinciaga risikerer en millionbot fra Helsedirektoratet for markedsføring av alkoholholdig drikke «Kald». Helsedirektoratet reagerte på eksponering i musikkvideoer, arrangementer og likhet i design mellom Ballinciagas merkevare og «Kald»-produktene. Ballinciaga har slettet alt markedsføringsmateriell og endret designet på «Kald» for å imøtekomme kritikken. De argumenterer for at deres kunstneriske ytringer er beskyttet av ytringsfriheten. Helsedirektoratet kan ilegge gebyr selv om kravene etterkommes, og de vil ikke kommentere saken før den er ferdig behandlet.
23 dager siden
Regjeringen foreslår bøter på opptil 25 millioner kroner for influensere og andre som driver med ulovlig reklame rettet mot barn. Barne- og familieministeren understreker at barn må beskyttes bedre mot ulovlig markedsføring, særlig reklame som bidrar til kroppspress. Forbrukertilsynet skal få økte virkemidler for å håndheve markedsføringsloven. Forbrukerrådet støtter forslaget og håper det vil skjerpe aktørene som selger reklame, og ønsker ytterligere innstramminger for markedsføring i sosiale medier og spill.
1 måned siden
NRK relanserte «Stjernekamp» etter en pause, og selv om seertallene var gode, har programmet møtt kritikk fra seere. Klagene dreier seg hovedsakelig om endringer i konseptet, der dommerne nå velger låter, samt synspunkter på dommerne selv. Seere har uttrykt misnøye i sosiale medier og via klager til NRK, og noen mener programmet er ødelagt. NRK svarer at de er klar over engasjementet rundt programmet og lover at kommende sendinger vil inkludere varierte temaer og sjangere.
1 måned siden
Spellemannprisen har nominert fire musikkvideoer i 2024, som representerer et bredt spekter av sjangere og uttrykk. Ballinciagas «Ayt: The Movie», regissert av kind@, er nominert, men ble fjernet etter å ha brutt loven om alkoholreklame. Dirty Opplands «Norsk Statistikk», regissert av Pål Ivar Finnkroken og Marius Sørgjerd, er filmet i Norsk Statistikk sine lokaler. Honningbarnas «Avanti», regissert av Sander Dahl, er også nominert etter å ha vunnet Gullstolen. Witch Club Satans «Fresh Blood Fresh Pussy», regissert av Stian Andersen, skapte reaksjoner og ble sensurert av Instagram.
1 måned siden
Den svenske influenceren Bianca Ingrosso er under granskning for gjentatte brudd på markedsføringsloven. Konsumentverket har tidligere påpekt mangelfull reklameidentifisering i Ingrossos innlegg på sosiale medier, spesielt knyttet til produkter fra hennes egne selskaper som Caia Cosmetics og Mino Market. Til tross for tidligere kritikk har Ingrosso fortsatt å publisere innlegg uten tydelig annonsmerking. Konsumentverket vurderer nå å ta saken videre til Konsumentombudsmannen, som kan bringe den for retten. Ingrossos selskaper har fått en frist for å svare på anmerkningene.
2 måneder siden
Lotteritilsynet har varslet Norsk Tipping om en bot på opptil 36 millioner kroner. Bakgrunnen for boten er avvik som er funnet i pause- og utestengelsesverktøyet i Norsk Tippings spillapp, spesifikt for brukere med Apple-enheter. Disse avvikene anses som et brudd på gjeldende regelverk.
3 måneder siden
Influenserne Vita og Wanda Mashadi fikk beskjed om å ikke bruke blits da de tok bilder på restaurant Grotto. De reagerte på måten de ble tilsnakket på og delte sin opplevelse på sosiale medier, hvor de blant annet kalte en ansatt for en «taper». Restaurantsjefen mener influenserne misbruker sin posisjon og forsøker å skade restaurantens rykte. Han reagerer sterkt på omtalen av den ansatte. Restauranten delte influensernes innlegg på Instagram for å vise frem det de mener er urimelig oppførsel. Influenserne sier de har hatt dialog med restaurantsjefen og at de har satt strek i saken. Restauranten tar ingen selvkritikk.
4 måneder siden
Forbrukerrådet kritiserer Fagutvalget for influensermarkedsføring (FIM) for manglende reell innvirkning, da influensere ofte tjener på negativ omtale. FIM har vanskeligheter med å kontrollere markedsføring på lukkede plattformer som TikTok. Regjeringen foreslår nå strengere markedsføringslov og økt tilsyn, med mulighet for bøtelegging. FIM selv mener at det offentlige bør påvirke plattformene til å begrense reklame mot unge. Det diskuteres også om FIM har utspilt sin rolle.
3 måneder siden
Pål Golberg er overrasket over de sterke reaksjonene på en reklame med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp. Reklamen ble fjernet etter kritikk fra blant annet Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS). Golberg, som er tillitsvalgt for herrelandslaget, forstår ikke kritikken og mener reklamen er humoristisk. ROS mener reklamen er smakløs og ignorerer kroppspress blant gutter. Amundsens manager, Rune Brynhildsen, avviser kritikken som meningsløs og mener Orkla lot seg presse for lett. Han viser til flere eksempler på lignende reklamer med andre idrettsutøvere og mener langrennsgutta blir kritisert uansett hva de gjør.