En kunde på en pizzarestaurant i Indiana, USA, fikk et uvanlig gebyr på fem dollar kalt «bitching fee» på regningen. Kunden hadde bestilt en pizza og tre Miller Light-øl, men fikk Bud Light i stedet. Servitøren ga Bud Light gratis og hentet en Miller Light til ham, men la likevel til et gebyr for klaging.
Kunden hevdet at han bare kommenterte feilen og ikke klaget, men betalte gebyret fordi han syntes det var morsomt. Han delte kvitteringen på Reddit, hvor innlegget har fått stor oppmerksomhet med nesten 110. 000 reaksjoner og mange kommentarer.
Flere brukere diskuterte gebyret, og noen kritiserte praksisen. Restauranten har ikke kommentert saken, og pizzeriaets navn er ikke oppgitt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Pizzarestauranten Lupa Pizza i England har satt en pris på 1400 kroner for sin Hawaiian pizza, som inneholder ananas. Dette er et resultat av restaurantens sterke misnøye med ananas som pizzafyll. Restauranten har startet en avstemning for å avgjøre om pizzaen skal forbli på menyen. En undersøkelse viser at 53 prosent av briter liker ananas på pizza, men ingen har kjøpt pizzaen hos Lupa Pizza på grunn av den høye prisen. Tidligere president på Island har også uttalt seg negativt om ananas på pizza.
3 måneder siden
Restauranten Lupa Pizza i Norwich har satt prisen på sin hawaiianske pizza til 1400 kroner på leveringsappen Deliveroo. Målet er å skremme bort kunder fra å bestille pizzaen med ananas, som eieren ikke er fan av. Stuntet startet som en spøk, men har fått stor medieoppmerksomhet. Til tross for den høye prisen, har ingen bestilt pizzaen. Eieren sammenligner debatten om ananas på pizza med en 'Marmite-sak', der folk enten elsker eller hater det. En undersøkelse fra 2019 viser at 59 prosent av nordmenn liker ananas på pizza.
4 måneder siden
En kunde klaget til DNB Eiendom i Skien etter å ha oppdaget at meglerprovisjonen var dobbelt så høy som forventet. Provisjonen var basert på både salgssum og fellesgjeld, mens oppdragsavtalen var uklar på dette. DNB Eiendom tilbød kunden et «fullt og endelig oppgjør» på 44.650 kroner, men krevde at avtalen skulle være konfidensiell. Kunden aksepterte avtalen, men har senere valgt å dele sin opplevelse. DNB Eiendom hevder at feilen ble raskt rettet opp, og at de ikke benytter taushetsplikt i vanlige avtaler, men i enkelttilfeller eller tvistesaker. De har ikke svart på hvor ofte de inngår slike avtaler.
1 måned siden
Mohammed Basefer bestilte kyllingburgere fra Kylling & Pizza Kalbakken via Wolt, men mottok burgere av svært dårlig kvalitet. Han klaget til både Wolt og restauranten, men følte seg avvist da restauranten skyldte på Wolt-sjåføren, mens Wolt mente restauranten var ansvarlig for matkvaliteten. Basefer la ut bilder av burgerne på Instagram, noe som førte til at restauranten blokkerte ham. Forbrukerrådet mente Basefer burde få pengene tilbake. Wolt har nå gitt Basefer full refusjon og beklager hendelsen. Restauranten hevder de tilbød ny mat, men blokkerte Basefer på Instagram på grunn av hans innlegg.
14 dager siden
Andrea Storbukt Knutsen opplevde å få en pizza med lite kjøtt fra Coop, til tross for at emballasjen viste rikelig med kjøtt. Hun følte seg lurt, noe som svekket tilliten til produktet og butikken. Forbrukerrådet påpeker at markedsføringsloven setter grenser for avvik mellom bilde og produkt, og oppfordrer forbrukere til å klage. Coop beklager hendelsen og forklarer at transport kan føre til at toppingen forskyves. Kunden er likevel skeptisk til å kjøpe pizzaen igjen.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
3 måneder siden
En kvinne oppdaget at en pakke med 500 gram kylling fra Coop kun inneholdt 377 gram, et avvik på rundt 25 prosent. Hun delte opplevelsen på sosiale medier, noe som førte til stort engasjement. Coop beklaget feilen og forklarte at det skyldtes en feil under pakking. De understreket at kundene skal være trygge på at de får det de betaler for, og at de følger opp saken med sin leverandør. Justervesenet har regler for hvor store avvik som er tillatt, og kontrollerer vektsystemer. For en pakke på 500 gram er et avvik på 30 gram tillatt, ikke 123 gram som kunden opplevde.
1 måned siden
En restaurantgjest i Maastricht vakte oppsikt på Facebook da han delte et bilde av en biffrett som lignet en bit av en parkeringsplass. Bildet gikk viralt og utløste humoristiske kommentarer. Retten er kjent som zoervleis, en tradisjonsrik spesialitet fra Limburg-regionen i Nederland og Belgia. Zoervleis er en søt gryterett laget av storfekjøtt marinert i eddik, og inneholder ingredienser som eplemos og pepperkake. Den serveres ofte med pommes frites.
4 måneder siden
Jarle Nilsen fikk en parkeringsbot på 660 kroner etter å ha parkert ved Fokus senter på Sørumsand. Han hadde først vært innom apoteket før han skulle til Rema 1000, men fikk bot fordi han angivelig gikk til naboeiendommen. Nilsen nektet å betale boten og kontaktet en advokat. Flere har engasjert seg i saken, som har skapt debatt i en lokal Facebook-gruppe. Parkeringsselskapet P-Service innrømmer at vakten gjorde feil og har slettet boten. De bekrefter at parkeringsplassen i utgangspunktet er forbeholdt Rema 1000-kunder, men at dette ikke er tydelig nok skiltet.
3 måneder siden
En diskusjon om bruk av blits på restauranter har oppstått etter en hendelse på restaurant Grotto i Oslo, der influensere brukte blits for å fotografere maten. En ansatt ba dem slutte, noe som førte til en debatt i sosiale medier. Eksperter mener at blits kan være forstyrrende for andre gjester og at det er god skikk å spørre om lov før bruk. En etiketteekspert ville ikke tatt opp saken med mindre andre gjester viste misnøye. Det påpekes at type blits og antall bilder spiller en rolle, og at gjester som ønsker å ta bilder kan spørre om et mer tilbaketrukket bord.
1 måned siden
En kunde reagerte på at mørbrad-biffene han kjøpte hos Coop var mindre enn de 150 grammene som var oppgitt på pakken. TV 2 gjennomførte en stikkprøve i fire ulike Coop-butikker, og fant at ingen av biffene veide det de skulle. Gjennomsnittsvekten var 139 gram, noe som får en dagligvareekspert til å reagere. Han mener dette kan være et eksempel på «krympflasjon». Coop beklager hendelsen og sier at de vil ta tak i problemet med leverandøren.
1 måned siden
En kunde reagerer på Rema 1000s prising av laks, hvor økologisk laks prises per stykk mens billigere alternativer prises per kilo. Dette gjør det vanskelig å sammenligne priser, og kunden mener det er en form for lureri for å få kundene til å kjøpe dyrere produkter. Rema 1000 forklarer at kilopris brukes når vekten varierer, og stykkpris når vekten er fast, men de vil vurdere om de kan kommunisere prisene tydeligere. Rema 1000 mener de overholder prisopplysningsforskriften.
3 måneder siden
Influenserne Vita og Wanda Mashadi fikk beskjed om å ikke bruke blits da de tok bilder på restaurant Grotto. De reagerte på måten de ble tilsnakket på og delte sin opplevelse på sosiale medier, hvor de blant annet kalte en ansatt for en «taper». Restaurantsjefen mener influenserne misbruker sin posisjon og forsøker å skade restaurantens rykte. Han reagerer sterkt på omtalen av den ansatte. Restauranten delte influensernes innlegg på Instagram for å vise frem det de mener er urimelig oppførsel. Influenserne sier de har hatt dialog med restaurantsjefen og at de har satt strek i saken. Restauranten tar ingen selvkritikk.
2 måneder siden
En kunde oppdaget at Meny solgte marsipankake til 251 kroner (etter 30% rabatt), mens Kiwi solgte samme kake for 149 kroner. Gjerrigknarken reagerte på prisforskjellen og mente Meny forsøkte å lure kundene ved å selge dyrere kaker i Valentine-frysedisken. Meny beklaget og forklarte at de hadde forvekslet tilbudskaker med fullpris-kaker. Rema 1000 tilbyr også marsipankake til en lav pris, mens Kiwi ikke lenger har kampanje på disse kakene.