Meny har en kampanje med hamburgere og tilbehør, men uten hamburgerbrød. Bloggeren 'Gjerrigknarken' kritiserer dette som et prisgrep, da brødene selges separat til en høyere pris.
Meny forklarer at brødene ikke er inkludert i tilbudet fordi de ikke oppbevares kjølig, men dette avvises av kritikeren som mener det er en dårlig unnskyldning. Tilbudet gjelder kun for 'Meny mer'-kunder og rabatten gis som Trumf-bonus, noe som krever at kundene selv henter ut bonuspoengene.
Det er også et poeng at dette ikke kommer tydelig frem i markedsføringen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Kiwi får kritikk for å reklamere med et tilbud på kyllingfilet som viser seg å være betydelig dyrere enn konkurrenten Bunnpris. En blogger påpeker at Kiwi, til tross for å hevde å presse prisene, ikke tilbyr den billigste kyllingen. Kiwi forsvarer seg med at deres kampanje varer over en lengre periode, og at de ikke matcher kortvarige tilbud fra mindre supermarkeder. Kritikken går ut på at dette undergraver tilliten til Kiwis løfte om å være billigst.
2 måneder siden
Anneli Romberg (60) reagerte på at kjøttdeig var dyrere enn hamburger hos Kiwi, til tross for liten forskjell i innhold. Hun stusset også over at kjøttdeig av merket Folkets, som eies av Norgesgruppen, var dyrere enn Gilde sin kjøttdeig, selv om begge produseres av samme selskap. Romberg kritiserer mangelen på forbrukeropprør og mener politikerne ikke tar ansvar. Kiwi forklarer prisforskjellene med konkurranse, kampanjer og at de jobber for logiske priser.
1 måned siden
Kiwi kritiseres for å markedsføre grillpølser som «billig» til tross for at Bunnpris har en betydelig lavere pris på samme produkt. Bloggeren «Gjerrigknarken» Nikolaisen kaller markedsføringen «småfrekt» og latterliggjør Kiwis prisløfte. Kiwi svarer at det er en god kampanjepris og at de ikke matcher alle kortvarige tilbud fra konkurrenter. Nikolaisen har også kåret ukens beste tilbud, der Bunnpris og Meny utmerker seg med gode priser på smør, frukt, kyllingfilet, ost og pizza.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
2 måneder siden
Anneli Romberg (60) reagerer kraftig på prisene hun fant hos Kiwi i Porsgrunn, hvor kjøttdeig var betydelig dyrere enn hamburgere, selv om begge inneholder storfekjøtt med samme fettprosent. Hun stusset også over at butikkens eget merke, Folkets, var dyrere enn Gilde, til tross for at de produseres av samme selskap. Romberg kritiserer mangelen på prisopprør fra forbrukere og etterlyser grep fra politikere. Kiwi forklarer at prisene varierer og at hamburgere er presset i pris, og at de jobber for å ha logiske priser.
2 måneder siden
Kiwi får kritikk for å markedsføre grillpølser med slagordet «Gjør hverdagen billigere», selv om prisen har økt betraktelig det siste året. Kunder reagerer på prisøkningen, som er på over 17 prosent siden februar i fjor. Kiwi forklarer prisstigningen med økte innkjøpspriser og viser til fjorårets påskekampanje. Samtidig tilbyr konkurrenter som Obs pølser til en lavere pris. Kiwi hevder å ha den laveste prisen i lavprismarkedet, men både Extra og Rema 1000 har samme pris.
1 måned siden
Coop Mega tilbyr store rabatter på usunne matvarer som godteri og snacks gjennom sitt kronemarked, noe som har fått kritikk fra ernæringsrådgiver Helene Ragnhild Sollie. Hun mener slike tilbud bidrar til økt sukkerinntak og fremmer konsumet av ultraprosessert mat. Sollie etterlyser flere tilbud på frukt, grønnsaker og rene råvarer, og uttrykker bekymring for at billig, usunn mat kan føre til et dårligere kosthold i befolkningen. Coop forsvarer kampanjen ved å fremheve at kronemarkedet har et variert utvalg som appellerer til ulike kundegrupper, inkludert ferskvarer, sjømat og grønnsaker.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer de høye matprisene i Norge og etterlyser en forklaring fra matvarekjedene om hvordan de fastsetter priser og tilbud. Prisene har steget kraftig de siste årene, og Konkurransetilsynet har bøtelagt flere kjeder for ulovlig prissamarbeid. Forfatteren hevder at matbutikkene bruker lokkepriser og villedende tilbud for å lure kundene, og at de konkurrerer mer om medlemsprogrammer enn om å tilby lave priser. Det understrekes at sunn mat bør være tilgjengelig og rimelig for alle, og at dagens situasjon bidrar til usunne kostholdsvalg.
2 måneder siden
Gerd og Ola Rotevatn er frustrerte over dagligvarekjedenes bruk av apper og kompliserte bonusordninger for å gi rabatter. De føler seg lurt og mener tilbud bør være tilgjengelige for alle, uavhengig av digitale ferdigheter. Spesielt kritiserer de Rema 1000s nylige endringer i sitt fordelsprogram. Paret er også skeptiske til kjedenes egne merkevarer og dårlig merking av priser. Dagligvarekjedene svarer at de forsøker å tilrettelegge for alle, og at de fleste kundene opplever digitaliseringen som en fordel.
1 måned siden
Kjemiker og matinfluenser kritiserer lavpriskjeder for å selge kyllingfileter tilsatt vann, salt og tilsetningsstoffer. De mener forbrukerne betaler for vann og unødvendige ingredienser. First Price og Xtra sine frosne kyllingfileter inneholder kun henholdsvis 87 % og 83 % kylling. Meny har solgt kyllinglår med karragenan. Rema 1000 tilbyr kyllingfilet uten tilsetningsstoffer, men dyrere. NorgesGruppen og Coop lover å fjerne tilsatt vann og salt innen 2025.
1 måned siden
Forbrukerrådet reagerer på at Circle K Lilleaker over tid har hatt et tilbud med halv pris på vafler og pølser. Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet påpeker at salg som varer mer enn et par uker kan gi et feilaktig inntrykk av prisfordelen. Circle K sentralt, ved Kjetil Foyn, opplyser at den aktuelle stasjonen er selvstendig, men at de vil gjennomgå rutinene sine for å sikre at regelverket følges. Iversen forklarer at unntak finnes, som tidsbegrensede tilbud eller rabatter knyttet til kundeklubb, og foreslår at bensinstasjonen heller markedsfører seg med «alltid lave priser».
20 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
3 måneder siden
Bloggeren Gjerrigknarken har gjennomført en pristest av 15 fiskeprodukter under en tilbudskampanje med 40 prosent rabatt hos flere butikkjeder. Testen viser at det er vanskelig for forbrukere å vurdere tilbudenes reelle verdi, da butikkene ikke er pålagt å oppgi førpriser ved salg av hele varegrupper. Gjerrigknarken mener dette irriterer kundene. Testen viser at Obs hadde de beste prisene på de fleste varene, og at lavpriskjedene ikke klarte å konkurrere med de beste tilbudene. En bransjedirektør forklarer at prosentavslag er vanlig for å holde kostnadene nede, og at butikkene skal oppgi før- og nåpris på hvert enkelt produkt i butikken.
1 måned siden
Forbrukerrådet kritiserer Kiwi for sin bonuskampanje, og mener det er forvirrende for kundene å regne ut totalprisen. De mener Kiwi heller burde kutte prisene direkte. Kiwi avviser kritikken og sier kundene er fornøyde med bonusordningen. Ifølge en markedsføringsprofessor gir kundeklubber butikkene fordeler som lojalitet, gratis kommunikasjon og verdifull kundedata. Samtidig kan det være positivt for prisbevisste kunder som er medlem i flere kundeklubber.